Myanmar 1.0 - Episode 03 - Yangon City, Aung Mingalar Bus Terminal





Iolz keluar dari taman tersebut dan melewati jalan di hadapan city hall. Di sini ramai penjual cenderamata. Iolz tertarik dengan poskad yang dijual. Setelah tawar-menawar berlaku, iolz pun membeli poskad sebanyak 20 keping sebanyak 3 usd. Murah bukan.

Iolz pun meneruskan perjalanan balik ke hotel dengan kadar segera disebabkan jam telah menunjukkan tepat jam 5 petang. Tapi sepajang perjalanan, iolz sempat mengambil beberapa gambar.

Setiba di May Fair Inn, si Britney sedang duduk di luar hotel, sedang hisap rokok. Mungkin dia dah bangun dan sedang tunggu iolz balik kot sebab memang dah janjikan jam 5 petang.

Iolz duduk di sebelah Britney, weolz borak-borak tentang perancangan kembara masing-masing. Britney bagitau yang theyolz akan bergerak ke Bagan pada lusa sebab diorang planning untuk jalan-jalan di sekitar Yangon terlebih dahulu.

Britney juga memberitahu yang theyolz hanya exploring around Myanmar dan selepas itu akan terus balik ke Switzerland.

Britney ni aku rasakan masih lagi muda. Malas iolz nak tanya umur sebab nanti iolz terasa tua sangat pulak. Biarkan theyolz rasakan iolz muda sebab mostly mat salleh memang susah nak baca umur asian nih. Rata-rata diorang akan teka umur iolz around 24, padahal NAN HADO kan... iolz dah kertu uollzz.... kertu comel...




INTERMISSION


Kenapa iolz pilih Yangon tempat paling last dikunjungi?



Berdasarkan pengalaman kembara iolz yang lepas, apa yang iolz dapat pelajari adalah jangan tiba di tempat yang kita ada flight sehari sebelum. Contohnya flight uolz adalah KL-Yangon dan balik Yangon-KL, dinasihatkan uolz untuk jalan-jalan Yangon pada penhujung kembara uolz.

Ini adalah disebabkan uolz tidak akan rush untuk kejar flight dan tambahan lagi uolz tak tahu apa yang akan terjadi sepanjang perjalanan yang akan menyebabkan perjalanan balik ke Yangon delay.

Saya bagi contoh adalah untuk Route saya ini Yangon-Bagan-Mandalay-Inle Lake-Yangon, sewaktu di Inle Lake, hendak membeli tiket bas, tetiba tiket bas sudak penuh dibeli orang dan uolz terpaksa balik keesokan paginya, kan naya kan?

Jadi disebabkan itu, 2 hari sebelum flight balik ke KL, iolz dah ada kat Yangon. So, kalau terjadi apa-apa, iolz ada lagi masa untuk sampai ke Yangon. Lagipun masa flight Yangon-KL adalah jam 7 pagi.



Setelah habis borak dalam 15 minit camtu, rokok Britney pun dah habis, iolz pun bagitau iolz nak ambik beg iolz sebab masa cemburu dgn iolz. Britney pun temankan iolz ke bilik diorang. Britney ketuk bilik sebab tak nak bagi Spears terkejut atau mane tau si Spears tengah berkemban ke.

Spears bukak pintu, dan si Britney bagitau yang iolz nak ambik beg iolz. Iolz angkat beg iolz dan iolz ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada theyolz sebab sudi bagi iolz tumpang beg. Weolz masing-masing ucap safe journey ahead & good luck. Tetiba iolz emo. Tapi, itu lumrah backpacking, we make friends, dan at last we will go seperate ways.

Pencarian teksi pun bermula, iolz baca buku lonely planet mengatakan harga teksi dari bandar ke terminal bas Aung Mingalar dalam 7000-8000kyat. Jadi, inilah harga rujukan iolz. Banyak teksi-teksi yang parking di tepi jalan, tetapi kebanyakan mengatakan tidak apabila iolz bagitau hendak ke terminal bas.

Adakah disebabkan jalan sesak? Adakah terminal bas jauh?Adakah iolz tak cukup comel untuk menjadi pelanggan teksi diorang? Adakah iolz macam orang tak cukup duit?

Banyak jugak teksi yang iolz tegur dan berhentikan, kebanyakan meminta harga 10000kyat. Iolz dinch jer, memang tak layan.




Teksi di Yangon

Akhirnya, setelah iolz hampir menyerah kalah dengan 10k kyat itu, ada satu teksi yang sanggup ke terminal bas untuk 8000kyat. Tetapi dia ulang apa yang iolz cakap. Aung Mingalar bas station. Macam dia tak faham jer. Tapi bagi sebut harga pulak. Tapi iolz masuk jugak ke dalam teksinya.

Perasaan sangat lega. Tetiba pemandu teksi ni stop tepi jalan untuk tegur teksi yang parking, driver yang dia tegur itu adalah driver yang iolz cakap TIDAK sebab harganya 10usd. Tetapi driver itu pun baik sebab tolong driver taxi iolz. Driver taxi tepi jalan ni bagitau yang iolz nak pegi terminal bas Aung Mingalar, barulah taxi driver iolz faham. Iolz cakap.... "JJ Express, to Bagan"..
terus dia cakap, "ooooo! JJ EXPRESS! BAGAN!.. ya ya"

Fuh, perjalanan mengambil masa dalam 1 jam 15 minit. Jalan raya sangat sesak sebab waktu ini adalah waktu orang balik kerja. Keadaan teksi sangat sedih, tiada AC. Aku kepanasan, dan bila bukak tingkap, debu tersangat banyak.

Apa yang sangat lawak bagi iolz adalah, bila weolz berada di lampu insyarat, driver taxi iolz akan memberhentikan enjin keretanya, dah nak jalan, dia hidupkan balik..... wow, sungguh nak jimat minyak & FUEL EFFICIENCY.. gitewww...

Iolz sampai terminal bas dalam jam 7, driver iolz terus hantar iolz ke pejabat JJ Express. Ni nak bagitau, terminal bas ni adalah tidak berbumbung dan banyak kedai-kedai mengikut company bas masing-masing, Jika uolz takda tiket dan tak tau company mana nak pegi mana memang susah.

Sesampai di JJ Express company, iolz pegi kat kaunter, bagitau yang iolz adalah buat booking dalam facebook ke Bagan malam nie. Iolz pun tunjukkan screenshot conversation iolz. Pastu theyolz check, iolz tengok ada nama iolz dah ditulis, iolz pun lega. 

JJ Expres ticket counter

Theyolz terus bagi tiket dan iolz bayar 18,500kyat. Tiket bas tersebut adalah seperti tiket flight MAS zaman 90-an yang berbentuk buku itu. Pastu, ada sorang akan ambik backpack uolz yang akan uolz letak dalam luggage compartment, dia letak nombor dekat backpack uolz dan bagi uolz satu salinan nombor sebagai rujukan. 

Tiket JJ Express ke Bagan

Iolz pun duduk di ruang menungggu. Ada 4-5 orang lagi mat salleh yang iolz lihat dengan backpack yang besar. Iolz nak memulakan misi miss friendly iolz tapi iolz nak relax kejap.

Sempat jalan-jalan keluar sekitar bas terminal, membeli beberapa keropok dan roti yang bertanda halal. Dan juga beberapa biji pisang untuk alas perut. Sebab last makanan iolz adalah di dalam kapal terbang.

Makanan alas perut

Jangan risau, HALAL uolz

Iolz kembali ke ruang menunggu. Makan-makan. Dah selepas itu, iolz mula tegur seorang minah matsalleh yang duduk belakang iolz. Namanya Zoey dan berasal dari Netherland tetapi bekerja sebagai Nurse di Germany. [Watak Zoey ini penting]

Zoey bagitau iolz yang dia jugak hendak ke Bagan. So, weolz akan berada dalam satu bas. Zoey memberitahu yang dia ke terminal bas dengan menggunakan public bas dari bandar dengan hanya bayaran sebanyak 200 kyat.

Ok. Sangat murah. Public bas dari City ke Aung Mingalar Bas Terminal, 200kyatt.

Dia memberitahu yang reception hostel nya yang membantu pasal public bas, reception tersebut menulis Aung Mingalar Bas Terminal di dalam bahasa Burmese di atas kertas, Jadi si Zoey ini akan tunjuk kepada bas samada bas tersebut menuju ke tempat tersebut.

Aung Mingalar Bas Terminal at Night



Iolz memang ada niat hendak menggunakan bas ke terminal bas, tetapi hasil yang iolz dapat bahawa menggunakan bas ke terminal bas akan mengambil masa yang sangat lama lebih-lebih pada masa kemuncak. Jadi, iolz melupakan niat untuk menggunakan public bas sebab iolz tak nak ditinggal oleh bas ke Bagan.

Zoey jugak bagitau, masa untuk sampai ke sini adalah tidak lama, dalam masa satu jam. Aku pun impress, terus terasa hina sebab iolz dah membazir 8usd hokay.. tapi takpelah.

Aku sempat bertanya kepadanya, kat Yangon dia stay kat mana. Zoey bagitau dia stay kat Chan Myaye Guest House, cuma 10usd semalam. Iolz berminat dengan GH tersebut. Zoey tunjukkan map GH dia dan iolz pun ambik gamba GH itu, manalah tau kot-kot berguna untuk iolz balik ke Yangon nanti. Sebab semua accomodation 8 hari ini iolz langsung tak book & tak research hookay.

Chan Myaye Guest House, click for enlarge

Zoey akan stay kat New Bagan, nama tempat tersebut adalah Bagan House. Iolz bagitau yang iolz tak da book mana-mana lagi tapi iolz planning nak stay area Nyaung U disebabkan situ banyak hostel yang murah-murah dan kawan backpacker.

Actually Zoey agak terkejut apabila mendengar yang iolz sebenarnya tak book bilik lagi.

Zoey: Uolz, uolz sepatutnya kene book bilik lah. Sebab iolz dengar Bagan sekarang nie sangat pack. Memang kene book awal.
Iolz: Yeke... takpala uolz, nanti ada jer tempat tinggal, kalau takda, tido tepi jalan jahh, mak tak kisah pun...
Zoey: Apa kata nanti uolz pegi je hostel iolz, nanti tanya ada kosong ke tidak?
Iolz: Boleh jugak....  
Zoey: Jika camtu uolz, kita boleh share taxi dari terminal bas ke hostel, ok tak?
Iolz: Uolz memang genius, kalau ada award, mak dah bagi crowning kat ko nyah


Jadi, kesimpulan di atas, iolz dengan Zoey dah menetapkan akan sama taxi bila sampai di Bagan nanti, lega sikit, sebab susah jugaklah nak cari orang yang sama arah. Jika uolz stay kat Nyaung U, akan pergi ke arah yang berlainan dari terminal bas. Tetapi, iolz nie random sgt, hostel pun takda, Nyaung U atau New Bagan, iolz tak kisah. Ikut je lah orang yang share taxi tu.

JJ Express

Dah hampir jam 8.30malam. Tetiba ada orang annouce bas No flat XXX ke Bagan sila naik bas. Zoey cakap, itu bas kita, its time.

Tetiba aku recheck tiket iolz balik, No bas iolz lain, No flat YYYY, terus iolz hampaa dan mengucapkan goodbye kepada Zoey & hope to see her in Bagan.

Bersambung.........

COMMENTS

BLOGGER: 16
  1. kertu? ye ke...sekali pandang muda lagi tapi kalau dua 2 kali pandang x tahu lah hikss

    ReplyDelete
    Replies
    1. haiyoo..mula2 puji..pastu carutz..kekekeke

      Delete
    2. kah kah kah...ada perkataan yg berkaitan ngan 'carut' tu ke..sorry uolss..ioulss gurau jek

      Delete
  2. okey noted..pastikan ada masa 2 hari di Yangon sebelum fly to KL..kiranya satu je flight KL - Yangon jam 7 pagi or sbb uolss naik MAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai MAI..sepatutnya flight petang.... tapi ditukar awal pagi.... kalau AirAsia or MAS, schedule dia lain

      Delete
  3. nampaknya kalau JM ada peluang ke sana akan prepare FACE MASK..ioulsss x suka HABUK..nanti hidung iouss TERSUMBAT :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kena bawak facemask...debu sungguh tak boleh blah kat sana

      Delete
  4. "enjin keretanya, dah nak jalan, dia hidupkan balik..... wow, sungguh nak jimat minyak & FUEL EFFICIENCY"

    situasi ni sama semasa JM ke Jepun dulu...nk juga kabo kat sini ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepanjang iolz kat japan, tak pernah lagi mengalamai situasi ni, cuma impress ngan taxi japan boleh bukak pintu auto...kekekke

      Delete
  5. respect tau ngaa AF ni...rajin bertegur..dapat kenal britney lah, Zoey lah..klau JM..travel solo mulut berat nk borak dengan orang huhuhu

    part accomodation pun belum booking? mmgg gamble lah..kalau JM nye style..di msia lagi dah proper booking risau x de bilik

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe,,sbb iolz tahu jika travel di Myanmar ni, u need to up ur game... nak jimat, kena tegur yang lain... xkisah la diorang nak ckp apa, kalau click kita follow kan, kalau x selesa, dinch jerlah..gitewww

      a-ah, sebab if online booking, for other part kat Myanmar mmg limited, lagipun iolz tak suka sgt book awal-awal kadang hostel tu turn out boring. iolz suka hostel yang meriah-meriah... kalau xda orang, sendu mengenang nasib di tepi gantang kat cermin bilik hostel...hehehe

      Delete
  6. sorry byk komen kerana ioulss baca line by line

    ReplyDelete
  7. alaa...baru nk clap dapat kongsi teksi dennga Zoey...tak pe x de rezeki..

    okey....nak sambung next episod pulak...uolls letak apa dalam entri uolls ni..ioulss baca x bleh se top!!! ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. iolz ada letak senturu mak esah sikit.... sbb iolz tahu blog iolz nih sendu jer.. hehee.. takdelah.. ni tulis ikut hati katanyaaa

      Delete
Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you! Any comment with the html link will be deleted. Thank you

Name

#AboutKL,46,AirAsia,1,AirAsiaX,1,Airlines Review,33,Airport Lounge,5,Asia,51,Attraction,54,Australia,3,Australia - Perth,1,Award,2,Backpacking,2,Business Class,3,Cambodia,13,Cambodia - Kampot,1,Cambodia - Kep,2,Cambodia - Koh Rong,2,Cambodia - Phnom Penh,1,Cambodia - Siem Reap,3,Cambodia - Sihanoukville,5,Cameron Highland,1,Canada,1,Casio,1,Casio Exilim Malaysia,1,Cebu Pacific Air,1,China,6,China - Beijing,1,China - Guangzhou,3,China - Shenzhen,1,China - Wuxi,1,Contest,5,Couchsurfing,1,Croatia,1,Croatia - Plitvice Lake,1,Cruise,1,Cyprus,2,Cyprus - Limassol,1,Cyprus-Larnaca,1,Economy Class,17,England,1,England - London,1,Europe,6,Featuring,13,Festival,27,Flexiroam,1,Food,84,Food - Kelantan,1,Food - Klang Valley,11,Food - Kuala Lumpur,4,Food - Kuching,1,Food - Makassar,1,Food - Malacca,3,Food - Penang,1,Food - Shah Alam,1,Food - Singapore,2,Food Event,1,Food Review,64,Giveaway,1,Halal Food,11,Hong Kong,2,Hotel,85,Hotel - Bali,1,Hotel - Bangkok,1,Hotel - Busan,1,Hotel - Hanoi,1,Hotel - Jakarta,1,Hotel - Kota Bharu,1,Hotel - Kota Kinabalu,1,Hotel - Kuala Lumpur,20,Hotel - Kuching,2,Hotel - Malacca,3,Hotel - Pahang,5,Hotel - Pasir Puteh,1,Hotel - Penang,1,Hotel - Sapa,1,Hotel - Selangor,8,Hotel - Singapore,1,Hotel - Terengganu,1,Hotel Review,77,Indonesia,54,Indonesia - Bali,22,Indonesia - Bandung,5,Indonesia - Banyuwangi,3,Indonesia - Belitung,1,Indonesia - Bogor,1,Indonesia - Dieng,1,Indonesia - Jakarta,8,Indonesia - Lombok,4,Indonesia - Makassar,1,Indonesia - Medan,1,Indonesia - Nusa Penida,1,Indonesia - Palembang,1,Indonesia - Surabaya,1,Indonesia - Yogyakarta,8,interview,1,Iran,3,Japan,8,Japan - Chiba,1,Japan - Himeji,1,Japan - Kobe,1,Japan - Kyoto,1,Japan - Mie,1,Japan - Nagoya,2,Japan - Niigata,2,Japan - Osaka,2,Japan - Shiga,1,Jet Airways,1,Johor,3,Johor - Desaru,1,Kedah,1,Kelantan,3,Kiple,3,KL Tower,1,KL Tower International Jump Malaysia 2016,2,Korean Air,1,Kuala Lumpur,64,Kuching,2,Langkawi,3,Laos,1,Laos - Luang Prabang,1,Live Update,4,Macau,1,Malacca,13,Malacca - Malacca City,11,Malaysia,184,Malaysia Airlines,8,Maldives,10,Malindo Air,6,MASWings,1,McDonalds,1,Media FAM Trip,2,Melaka,1,Minnature Malaysia,1,Mongolia,11,Music Festival,4,Myanmar,13,Myanmar - Bagan,5,Myanmar - Mandalay,3,Myanmar - Yangon,4,Myanmar Airways International,1,Negeri Sembilan,5,New Zealand,1,North America,1,Pahang,9,Palace of The Golden Horses,2,Penang,8,Perak,4,Philippines,5,Philippines - Bohol,4,Philippines - Boracay Island,3,Philippines - Cebu,1,Philippines - Puerto Princesa,1,Products,15,Putrajaya,4,Qatar,8,Qatar - Doha,2,Qatar Airways,2,Ramadhan,9,Ramadhan Buffet 2017,6,Ramadhan Buffet 2018,8,Ramadhan Buffet 2019,5,Raya,1,Recognition,1,Review,1,Reviews,245,Router,1,Sabah,20,Sabah - Kota Kinabalu,21,Sarawak,43,Sarawak - Bakelalan,1,Sarawak - Bintulu,4,Sarawak - Kabong,1,Sarawak - Kuching,33,Sarawak - Lawas,2,Sarawak - Miri,3,Sarawak - Mukah,1,Sarawak - Mulu,2,Sarawak - Sri Aman,1,Scoot,4,Selangor,27,Ship Life,3,Singapore,14,South America,1,South Korea,5,South Korea - Busan,1,South Korea - Seoul,1,South Korea - Tong Yeong,4,Southeast Asia,122,Spa,1,Sponsor,1,Taiwan,6,Taiwan - Kaohsiung,2,Taiwan - Taipei,2,Technology,1,Terengganu,3,Thai Airways,1,Thailand,16,Thailand - Bangkok,4,Thailand - Chiang Mai,2,Thailand - Chiang Rai,1,Thailand - Golok,1,Thailand - Hat Yai,2,Thailand - Khai Island,1,Thailand - Koh Pangan,2,Thailand - Koh Samui,2,Thailand - Krabi,3,Thailand - Phuket,2,The Taaras,2,The Westin,1,Theater,1,Top Blogger,3,Tourism Malaysia,2,TP-Link,1,Travel,7,Travel News,42,Travel Tips,58,Travelogue,39,Travelogue - Myanmar,10,Trinidad & Tobago,1,Turkey,4,Turkey - Selcuk,1,UAE,3,UAE - Dubai,2,United Kingdom,1,Video,46,Vietnam,20,Vietnam - Hanoi,7,Vietnam - Ho Chi Minh,7,Vietnam - Nha Trang,1,Vietnam - Sapa,3,Vlog,5,Workplace,3,Worldwide,58,
ltr
item
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia: Myanmar 1.0 - Episode 03 - Yangon City, Aung Mingalar Bus Terminal
Myanmar 1.0 - Episode 03 - Yangon City, Aung Mingalar Bus Terminal
https://1.bp.blogspot.com/-GV1Oq7ew_RQ/VUCb1MuE0aI/AAAAAAAALCE/yW04L-k-jPA/s1600/mytravellicious%2Btravel%2Bbackpacking%2Bmyanmar%2Byangon%2Bbagan%2Bmandalay%2Binle%2Blake%2B(9).JPG
https://1.bp.blogspot.com/-GV1Oq7ew_RQ/VUCb1MuE0aI/AAAAAAAALCE/yW04L-k-jPA/s72-c/mytravellicious%2Btravel%2Bbackpacking%2Bmyanmar%2Byangon%2Bbagan%2Bmandalay%2Binle%2Blake%2B(9).JPG
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia
https://www.mytravellicious.com/2015/04/myanmar-10-episode-03-yangon-city-aung.html
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/2015/04/myanmar-10-episode-03-yangon-city-aung.html
true
2687973012188888011
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content