Myanmar 1.0 - Episode 02 - Yangon City, Mahabandoola Garden, May Fair Inn



Dalam beberapa minit.... tetiba ternampak kelibat dua minah matsalleh membawa backpack masing2...

2 minah itu berjalan keluar dan telah di approach oleh pemandu taxi yang lain, nampaknya mereka telah bersetuju dengan pemandu taxi tersebut. Aku masuk ke dalam airport dan terus tegur salah seorang daripada minah tersebut. Iolz dah tak ingat nama, jadi kita namakan dua orang minah ni Britney & Spears.

Iolz: Hey uolz, cantik uolz, uolz nak pegi mane ekk?
Britney: Weolz nak pegi bandar, weolz dah booked kat May Fair Inn.
Iolz: Ok, Iolz nak ke bandar, boleh tak weolz kongsi taxi, nanti bahagi 3, dan Iolz ikut ke May Fair Inn jugak
Britney: Idea uolz memang bijak... kami setuju...

Iolz puas fikir nak buat decision sama ada iolz nak jalan-jalan dulu ke bandar ke atau terus ke terminal bas. Tetapi iolz decide ikut flow kata mat salleh. Sebenarnya decision iolz adalah berdasarkan jawapan Britney. Jika Britney cakap terminal bas, maka terminal bas lah destinasi iolz. Ni Britney cakap kat ke hotel diorang, so iolz pun cakap ikut walaupun tak tau kat manakah hotel itu. Gigih kan iolz? Sangat random.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Intermission

JJ Express  

Untuk hari pertama ini, iolz memang dah plan iolz akan terus pergi ke Bagan. Tiket ke Bagan sebenarnya iolz dah booking awal-awal dengan menggunakan perkhidmatan JJ Express. Untuk menempah tiket, cuma like page JJ-Express Highway Bus dekat Facebook dan hantar PM dengan diorang tarikh mana yang hendak di booking. JJ Express akan membalas dengan kadar segera. Selepas itu, diorang akan mintak Nama & No Passport uolz. Uolz cuma datang setengah jam sebelum berangkat sebab tiket pun memang dah ada. 

Di nasihatkan untuk menempah tiket awal kerana tempat duduk sangat terhad. Semua perjalanan iolz, bas penuh. Tambahan lagi, jika membeli di kaunter, kadang-kadang agent menjual tiket dengan kadar yang lebih mahal. Sila take note disini.

Untuk bas dari Yangon ke Bagan, tiket berharga 18,500kyat. Cuma ada perjalanan pada malam hari. Jadi bas iolz pada jam 8.30malam. Disebabkan iolz sampai Yangon dalam jam 3petang, iolz ada masa nak jalan-jalan bandar.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sebab kami decide nak share taxi, driver taxi weolz dah marah, sebab salah seorang daripada mereka terpaksa mengalah. Samada driver taxi iolz ataupun driver taxi si Britney & Spears itu. Diorang tanya macam2, tapi iolz cakap je weolz sama hotel. So diorang pun paham. Mula-mula diorang nak charge 5 usd seorang. Weolz terus jerit, NO! 10usd....  Pastu diorang pun setuju 10 usd per ride.

*Take note, sebenarnya charge sebenar dari bandar ke aiport adalah dalam 7usd sahaja. 

Iolz try nak jadi miss friendly tegur Spears. Spears cakap NO ENGLISH!. Haiyo... bodo english rupanya.... Dia suruh borak dengan Britney sahaja. Theyolz asal dari Switzerland. Tapi iolz tengok diorang nih macam punk pun ada. Tindik kat hidung, tindik kat telinga. Tapi si Britney friendly jugak. Britney keja dengan company bapak dia sendiri, anak CEO, haiyoooo.. dan si Spears pulak kerja ala-ala draugtwoman (sort of katanya). 

Time nak naek teksi tu, theyolz mintak tunggu dulu sebab nak merokok. Haiyo, gigih 2 ekor nih merokok. Nasib baik mak suci kan, tak sentuh benda tu semua... 

Cer teka sape teksi drive weolz? Taksi driver yang approach iolz lah. Mula-mula terkejut gak napelah si driver ni pakai kain pelikat je... rupanya memang pakaian diorang pakai ala-ala kain pelikat, Long Yi dipanggil. Kereta dia hazab, dan takda aircond lagi. Dahla jalan raya sesak. Haiyoo..

Dalam teksi, driver tu gigih nak tunjuk bangunan yang dia lalu. Sebab Britney & Spears tak dengar sangat, iolz plak yang kena pass information dengan diorang. Pastu Britney plak translate ngan si Spears. 



Dalam teksi

Iolz cakaplah ngan driver yang iolz nak pegi terminal bas nanti, bas ke Bagan jam 8.30 pm. Dia advise kalau nak ke terminal bas, kena jalan 2 jam lebih awal jika dari bandar. Sebab jalan sesak teruk. Aku pun take note advise nih seriously yer. 

Si Britney pulak offer iolz untuk letak backpack iolz kat bilik diorang, jika iolz nak jalan-jalan. Wow, ini sangat tidak dirancang. Iolz pun bersetuju.

Dalam 45 minit, kami pun sampai di May Fair Inn. May Fair Inn terletak di Jalan 38. Disebabkan iolz duduk kat depan, so iolz lah yang bayar 10usd dahulu. Lepas tu Britney bagi iolz 7usd. Maksudnya iolz cuma bayar 3 usd untuk taxi. 

Weolz bertiga masuk lah ke May Fair Inn. Terus kena greet. Bila reception tanya ada book ke tak, si Britney bagitau ada. Lepas tu, Britney explain lah pasal iolz, Britney bagitau iolz cuma letak bag je sebab petang nanti iolz nak ke Terminal Bas.


May Fair Inn Business Card

Dah dapat kunci, weolz pun ke bilik tingkat 1, besar jugak bilik diorang. Iolz cuma letak bag dalam bilik diorang. Iolz cakap, jam 5 iolz akan datang balik. Britney bagitau jangan risau sebab diorang tak pegi mana-mana pun sebab diorang nak tido sekejap selepas flight diorang Zurich-Bangkok-Yangon.

Lepas iolz letak bag, iolz dudok sekejap di lobby hotel. Nak melebarkan sayap di hotel katanya. Iolz buat2 friendly ngan reception. Tanya berapa untuk bilik single. Bilik single sini mahal uolz, 20usd. Iolz tanya macam mana iolz nak book. Dia bgtau kalau nak book kalau iolz sampai ke Yangon nanti, iolz kene bayar terus, so bilik tu confirm iolz punya. Bila iolz fikir balik, tak payah jer lah. Itu lambat lagi, malas nak fikir. Iolz kena ingat, trip kali ini adalah "work with the flow"


Yangon City Map by May Fair Inn, click for full size image

Iolz mula melangkah keluar. Dengan map lukisan sendiri yang diberi oleh May Fair Inn, banyak membantu. Senang nak dibaca. Iolz tak tau iolz nak pegi mana sebenarnya. Jadi I decide nak pegi area Sule Pagoda, sebab orang cakap area surrounding Sule Pagoda ni sangat interesting. Bukan Sule Pagoda itu sendiri yer..

Jalan raya sesak. Debu-debu di udara sungguhlah kotor. Iolz meniti tepian jalan. Setiap tepi jalan mesti ada yang berjual barangan & makanan. Tetiba I terjumpa kedai telefon. I pun beli simcard diorang. I tanye mana yang OK dan internet OK, dia bagi I simcard OOREDOO, cuma 3500 kyatt. Murah giler. Lepas tu, Iolz bagitau nak topup dalam 5000 kyat. 


OOredoo simcard with 5000kyat topup

Penggunaan internet disini tidak payah nak aktifkan pakej. Cuma On kan data, terus dapat pakai. Dengan 5000 Kyat selama 8 hari, iolz banyak upload gambar, tak habis-habis lagi. Lagipun simcard sangat penting untuk telefon hostel ataupun hotel yer jika nak tempah minit terakhir.

Iolz jalan-jalan bersekitaran untuk melihat-melihat aktiviti penduduk setempat. Memang kebanyakan lelaki menggunakan Long Yi dan perempuan akan meletakkan bedak sejuk di pipi mereka.



Yangon street

Yangon street


Iolz sebenarnya hendak ke Bogyoke Aung San Market, tetapi telah di beritahu bahawa market tersebut telah tutup pada waktu ini. Setelah sampai di kawasan Sule Pagoda, iolz terlihat sebuah taman hijau yang ditengah-tengahnya mempunyai tugu peringatan.

Taman hijau itu dinamakan Mahabandoola Garden sempena nama seorang Jeneral bernama Maha Bandula yang telah melawan British semasa peperangan dahulu. Di tengah-tengah taman ini adalah Tugu Kemerdekaan.

Mahabandoola Garden
City Hall
High Court

Kelihatan ramai warga Myanmar yang melepak di sini. Mereka lebih gemar berkumpulan. Ada juga beberapa pasangan yang bercanda, bercium dan melakukan aksi aksi yang terlampau walaupun hari siang dan secara terang-terangan.

Independence Monument
Iolz pun nak berehat, jadi iolz cari kawasan rumput yang kosong. Iolz duduk membuang masa disitu untuk melihat gelagat warga di sini. Kebanyakannya remaja. Tetapi hairan jugak, mereka tidak bekerja sedangkan hari ini adalah hari Isnin.

Di hadapan taman ini jugak terdapat satu lagi bangunan yang penting iaitu City Hall. Disebelahnya pulak adalah High Court. Enaknya melepak disini. Iolz sempat baring disini. Kelihatan jugak beberapa minah mat salleh sedang melemparkan kain di rumput untuk mereka duduk, dan mengeluarkan novel untuk dibaca.

Iolz boleh jer membazir masa kat sini sebab iolz rasa best gila!

Yangon street

Yangon street

Yangon street

Yangon street

Jam hampir menunjukkan jam 5 petang, dimana iolz harus pulang ke hotel untuk mengambil beg iolz di bilik Britney & Spears seperti dijanjikan.

Iolz keluar dari taman tersebut dan melewati jalan di hadapan city hall. Di sini ramai penjual cenderamata. Iolz tertarik dengan poskad yang dijual. Setelah tawar-menawar berlaku, iolz pun membeli poskad sebanyak 20 keping sebanyak 3 usd. Murah bukan.

Iolz pun meneruskan perjalanan balik ke hotel.

Bersambung......

COMMENTS

BLOGGER: 6
  1. Nice blog, It make me remind my travel in Myanmar, now I am writing travelogue for my previous Myanmar trip too :)

    http://vagabond-travel.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you.... yeah myanmar is nice country... :)

      Delete
  2. Dia bgtau kalau nak book kalau iolz sampai ke Yangon nanti, iolz kene bayar terus ATAU Dia bgtau kalau nak book kalau iolz sampai ke Bagan nanti, iolz kene bayar terus

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksudnya, kena bayar terus, dah sampai balik yangon nanti kiranya bilik tu mmg dah dibook....

      Delete
  3. betul pe..pernah dgr org cakap..jika ke Myanmar perlu keluar dari Yangon City kerana di Yangon x byk tempat yg best

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes.. tak suka yangon sgt...sesak dan pencemaran udara

      Delete
Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you! Any comment with the html link will be deleted. Thank you

Name

#AboutKL,46,AirAsia,1,AirAsiaX,1,Airlines Review,33,Airport Lounge,5,Asia,51,Attraction,54,Australia,3,Australia - Perth,1,Award,2,Backpacking,2,Business Class,3,Cambodia,13,Cambodia - Kampot,1,Cambodia - Kep,2,Cambodia - Koh Rong,2,Cambodia - Phnom Penh,1,Cambodia - Siem Reap,3,Cambodia - Sihanoukville,5,Cameron Highland,1,Canada,1,Casio,1,Casio Exilim Malaysia,1,Cebu Pacific Air,1,China,6,China - Beijing,1,China - Guangzhou,3,China - Shenzhen,1,China - Wuxi,1,Contest,5,Couchsurfing,1,Croatia,1,Croatia - Plitvice Lake,1,Cruise,1,Cyprus,2,Cyprus - Limassol,1,Cyprus-Larnaca,1,Economy Class,17,England,1,England - London,1,Europe,6,Featuring,13,Festival,27,Flexiroam,1,Food,84,Food - Kelantan,1,Food - Klang Valley,11,Food - Kuala Lumpur,4,Food - Kuching,1,Food - Makassar,1,Food - Malacca,3,Food - Penang,1,Food - Shah Alam,1,Food - Singapore,2,Food Event,1,Food Review,64,Giveaway,1,Halal Food,11,Hong Kong,2,Hotel,85,Hotel - Bali,1,Hotel - Bangkok,1,Hotel - Busan,1,Hotel - Hanoi,1,Hotel - Jakarta,1,Hotel - Kota Bharu,1,Hotel - Kota Kinabalu,1,Hotel - Kuala Lumpur,20,Hotel - Kuching,2,Hotel - Malacca,3,Hotel - Pahang,5,Hotel - Pasir Puteh,1,Hotel - Penang,1,Hotel - Sapa,1,Hotel - Selangor,8,Hotel - Singapore,1,Hotel - Terengganu,1,Hotel Review,77,Indonesia,54,Indonesia - Bali,22,Indonesia - Bandung,5,Indonesia - Banyuwangi,3,Indonesia - Belitung,1,Indonesia - Bogor,1,Indonesia - Dieng,1,Indonesia - Jakarta,8,Indonesia - Lombok,4,Indonesia - Makassar,1,Indonesia - Medan,1,Indonesia - Nusa Penida,1,Indonesia - Palembang,1,Indonesia - Surabaya,1,Indonesia - Yogyakarta,8,interview,1,Iran,3,Japan,8,Japan - Chiba,1,Japan - Himeji,1,Japan - Kobe,1,Japan - Kyoto,1,Japan - Mie,1,Japan - Nagoya,2,Japan - Niigata,2,Japan - Osaka,2,Japan - Shiga,1,Jet Airways,1,Johor,3,Johor - Desaru,1,Kedah,1,Kelantan,3,Kiple,3,KL Tower,1,KL Tower International Jump Malaysia 2016,2,Korean Air,1,Kuala Lumpur,64,Kuching,2,Langkawi,3,Laos,1,Laos - Luang Prabang,1,Live Update,4,Macau,1,Malacca,13,Malacca - Malacca City,11,Malaysia,184,Malaysia Airlines,8,Maldives,10,Malindo Air,6,MASWings,1,McDonalds,1,Media FAM Trip,2,Melaka,1,Minnature Malaysia,1,Mongolia,11,Music Festival,4,Myanmar,13,Myanmar - Bagan,5,Myanmar - Mandalay,3,Myanmar - Yangon,4,Myanmar Airways International,1,Negeri Sembilan,5,New Zealand,1,North America,1,Pahang,9,Palace of The Golden Horses,2,Penang,8,Perak,4,Philippines,5,Philippines - Bohol,4,Philippines - Boracay Island,3,Philippines - Cebu,1,Philippines - Puerto Princesa,1,Products,15,Putrajaya,4,Qatar,8,Qatar - Doha,2,Qatar Airways,2,Ramadhan,9,Ramadhan Buffet 2017,6,Ramadhan Buffet 2018,8,Ramadhan Buffet 2019,5,Raya,1,Recognition,1,Review,1,Reviews,245,Router,1,Sabah,20,Sabah - Kota Kinabalu,21,Sarawak,43,Sarawak - Bakelalan,1,Sarawak - Bintulu,4,Sarawak - Kabong,1,Sarawak - Kuching,33,Sarawak - Lawas,2,Sarawak - Miri,3,Sarawak - Mukah,1,Sarawak - Mulu,2,Sarawak - Sri Aman,1,Scoot,4,Selangor,27,Ship Life,3,Singapore,14,South America,1,South Korea,5,South Korea - Busan,1,South Korea - Seoul,1,South Korea - Tong Yeong,4,Southeast Asia,122,Spa,1,Sponsor,1,Taiwan,6,Taiwan - Kaohsiung,2,Taiwan - Taipei,2,Technology,1,Terengganu,3,Thai Airways,1,Thailand,16,Thailand - Bangkok,4,Thailand - Chiang Mai,2,Thailand - Chiang Rai,1,Thailand - Golok,1,Thailand - Hat Yai,2,Thailand - Khai Island,1,Thailand - Koh Pangan,2,Thailand - Koh Samui,2,Thailand - Krabi,3,Thailand - Phuket,2,The Taaras,2,The Westin,1,Theater,1,Top Blogger,3,Tourism Malaysia,2,TP-Link,1,Travel,7,Travel News,42,Travel Tips,58,Travelogue,39,Travelogue - Myanmar,10,Trinidad & Tobago,1,Turkey,4,Turkey - Selcuk,1,UAE,3,UAE - Dubai,2,United Kingdom,1,Video,46,Vietnam,20,Vietnam - Hanoi,7,Vietnam - Ho Chi Minh,7,Vietnam - Nha Trang,1,Vietnam - Sapa,3,Vlog,5,Workplace,3,Worldwide,58,
ltr
item
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia: Myanmar 1.0 - Episode 02 - Yangon City, Mahabandoola Garden, May Fair Inn
Myanmar 1.0 - Episode 02 - Yangon City, Mahabandoola Garden, May Fair Inn
https://2.bp.blogspot.com/-tmXlbRSB4VI/VTuhKfqj1XI/AAAAAAAAK-Q/0wAIT04C21Y/s1600/mytravellicious%2Btravel%2Bbackpacking%2Bmyanmar%2Byangon%2Bbagan%2Bmandalay%2Binle%2Blake.JPG
https://2.bp.blogspot.com/-tmXlbRSB4VI/VTuhKfqj1XI/AAAAAAAAK-Q/0wAIT04C21Y/s72-c/mytravellicious%2Btravel%2Bbackpacking%2Bmyanmar%2Byangon%2Bbagan%2Bmandalay%2Binle%2Blake.JPG
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia
https://www.mytravellicious.com/2015/04/myanmar-10-episode-02-yangon-city.html
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/2015/04/myanmar-10-episode-02-yangon-city.html
true
2687973012188888011
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content