Tips Travel ke Pulau Belitung Indonesia, 4Hari 3Malam Itinerari, 30 Aktiviti Menarik




Selepas menonton filem Laskar Pelangi yang diadapatasikan dari novel yang ditulis Andrea Hirata pada tahun 2008, keinginan untuk melihat sendiri keindahan Pulau Belitung membuak-buak. Namun, setelah 7 tahun menanam keazaman, maka dengan rezeki yang ada, dapat berpeluang untuk menjejak kaki ke pulau yang indah ini. 

Pulau Belitung terletak di antara kepulauan Jawa dan Sumatra, dan merupakan sebuah provinsi Bangka-Belitung. Dengar ura-ura lapangan Tanjung Pandan hendak dibaikpulih dan akan dinaik taraf ke lapangan terbang antarabangsa, dan mungkin akan ada penerbangan dari Kuala Lumpur pada akan datang.



Jom layan video klip Laskar Pelangi OST daripada Nidji

Tahukah anda Belitung atau Belitong adalah merupakan salah satu nama untuk "Siput Laut". Pulau ini menyerupai kepala manusia. Terdapat sebuah lagenda yang mengatakan pulau ini adalah merupakan sebuah bahagian utara Pulau Bali yang terputus dan hanyut di bahagian utara dan terjadinya Pulau Belitung ini.

Perancangan untuk ke kepulauan ini adalah tidak dirancang. Setelah melihat pakej "Open Trip" yang ditawarkan di internet yang mempunyai harga yang agak berpatutan, aku mula melihat bagaimana hendak ke Pulau Belitung ini. Alangkah mengejutkan kerana tiket pesawat dari Jakarta ke Tanjung Pandan adalah agak murah, lebih kurang RM 240 untuk pergi dan balik, satu jam penerbangan. Aku belum lagi memutuskan untuk pergi sehinggalah AirAsia membuat promosi "Final Call" KL-Jakarta. Setelah itu, aku mula mencari teman travel, tetapi seperti biasa memang tidak berjaya kerana agak last minute, tiada yang dapat cuti. 

Tips & Budgets

1. Jangan terkeliru dengan Pulau Belitung dan Bangka Belitung. Jika anda hendak melihat keindahan filem Laskar Pelangi, maka Pulau Belitung adalah jawapannya. Lapangan terbang pulau belitung adalah Tanjung Pandan. 

 2. Anda boleh mengambil pesawat dari Jakarta untuk ke Tanjung Pandan. Harga tiket adalah lebih kurang RM120 (aku membeli seminggu sebelum terbang). Aku datang dengan menggunakan Garuda Airlines dan balik dengan menggunakan Sriwijaya Air. Untuk membeli tiket pesawat, aku menggunakan www.tiket.com, atau anda juga boleh menggunakan www.traveloka.com untuk mendapat diskaun 35% dengan menggunakan promo code mingguan. 

 Pesawat Garuda

Pesawat Sriwijaya

3. Jika anda mengambil keputusan untuk mengambil pakej "Open Trip", disarankan untuk mengambil pesawat ke Tanjung Pandan pada pagi (8am) dan balik selepas jam 12pm.

4. Apakah itu "Open Trip"? Di Indonesia, kaedah travel secara "Open Trip" adalah sangat popular kerana ia adalah sangat jimat. "Open Trip" pakej bermaksud anda akan menyertai tour yag terdiri daripada individu/duo/berkumpulan dan akan disatukan menjadi satu kumpulan besar. Ya, jika anda berseorangan, anda mungkin akan berkongsi bilik dengan solo traveler yang lain. Biasanya pakej "Open Trip" sudah termasuk semua iaitu tempat penginapan, makan, pengangkutan, tiket masuk, sewa bot dan sebagainya seperti apa yang mereka tawarkan. Kalau ada soalan yang meragukan, tanyalah kepada syarikat yang menawarkan "Open Trip" tersebut.

5. Dimanakah boleh mencari pakej "Open Trip"? Anda bertuah kerana membaca blog aku. Tempat yang paling bagus mencari pakej "Open Trip" adalah di website https://www.triptrus.com . Kerana di TripTrus, semua pakej adalah dari syarikat induk yang menawarkan pakej tersebut. Di Facebook, anda boleh join group "Open Trip", dimana terdapat banyak pakej Open Trip ditawarkan, tetapi diingatkan, kebanyakkan mereka adalah pihak ketiga, dimana harga adalah lebih mahal sedikit kerana tambahan komisyen mereka, tetapi mahal dalam RM30-RM50 sahaja per pakej. Terpulang kepada anda.



6. Mesti korang nak tahu semasa di Pulau Belitung aku ambil "Open Trip" dari syarikat mana bukan? Sepanjang di Pulau Belitung, aku menyertai "Open Trip" dari syarikat:

Sekapot Belitung

Kumpulan Open Trip kami bersama dua guide yang best.. Kevin & Reji


Memang aku recommend sangat-sangat korang mengambil Open Trip dari Sakaput Belitung ini sebab service tip-top. Aku bagi 4/5 bintang. Anda boleh melawat website Sekaput untuk melihat jadual "Open Trip" yang ditawarkan. Semua guide adalah sangat friendly dan best!

7. Aku menasihatkan korang untuk meluang lebih masa sekurang-kurangkan 4hari 3malam disini. Jika anda hendak tahu berapa pakej "Open Trip" untuk 4hari 3malam ini, ia adalah cuma 1,100,000 rupiah sahaja (RM380) untuk seorang. Semua sudah termasuk kecuali makan malam dan shopping.


 
Makanan yang disedaikan untuk makan tengah hari oleh pihak Sekaput. Sedap!

8. Tak nak pakai pakej, nak DIY? Boleh, tiada masalah, anda boleh menyewa motosikal di bandar dengan harga RM30 sehari. Tetapi dimaklumkan adalah setiap tempat jaraknya agak jauh, kami menggunakan van pun dalam masa 1jam untuk setiap tempat, dan diingatkan juga anda perlu menyewa bot untuk ke Pulau Batu Belayar, Pulau Lengkuas dan Pulau Burung Mandi. Jika dikira-kira balik, RM380 untuk all-in adalah sangat berbaloi.

 
Tempat Tinggal

Sepanjang aku bersama "Open Trip" ini, aku telah menginap di Mitra Hotel bersama Pak Wawan, iaitu seorang solo traveler jugak seperti aku berasal dari Bandung dan mempunyai sebuah syarikat travel agensi, dan juga seorang mutawif bagi jemaah Indonesia.

Jika anda ingin lebih selesa lagi, anda boleh deal dengan diorang untuk hotel yang lebih selesa dengan menambah sedikit harga. Anda juga boleh menempah sendiri hotel, jadi harga bayaran Open Trip akan jadi lebih murah. 

Tempat paling banyak hotel adalah di kawasan Tanjung Pendam, disinilah kawasan pusat Pulau Belitung. Ada terdapat satu bangunan yang paling tinggi di pulau ini, adalah merupakan sebuah hotel 4 bintang iaitu BW Suite Belitung.


 MITRA HOTEL


Itinerary 4hari 3malam

Hari Pertama
-Flight dari Jakarta jam 7pagi, mendarat di Tanjung Pandan jam 8pagi. Dijemput oleh wakil Sekaput Belitung.
-Check-in Mitra Hotel, simpan beg
-Sarapan pagi di Kedai Mak Jannah
-Bergambar dengan monumen Batu Satam
-Memulakan perjalanan di Belitung Selatan
-Pantai Teluk Gembira
-Pantai Penyabong 
-Makan Tengahari di Pantai Penyabong (Makanan tapau)
-Berhenti untuk bergambar dengan Batu Baginda (cuma di jalan raya)
-Taman Wisata Batu Mentas
-Makan Malam - Kedai SS - Pelopor Ayam Tulang Lunak & Iga Bakar  (Bayar Sendiri)

Hari Kedua
-Memulakan perjalanan di Belitung Timur
-Vihara Dewi Kwan Im (Tokong Cina)
-Pantai Burung Mandi 
-Makan tengahhari di Pantai Burung Mandi (Makanan Tapau)
-Pantai Serdang
-Rumah Ahok
-Replika Sekolah Laskar Pelangi
-Museum Kata (Andrea Hakata) dan menikmati Kopi Kuli
-Beli Ole-ole di Pondok Kelapa
-Makan Malam di Dapoer RR untuk menikmati Gangan Ikan (Seperti Ayam Pedas)

Hari Ketiga
-Pantai Tanjung Kelayang (Naik bot disini untuk island hopping)
-Start Island Hopping
-Batu Garuda
-Pulau Batu Belayar
-Pulau Burung
-Pulau Lengkuas (Menari Api, Permandian Puteri)
-Makan Tengahhari di Pulau Lengkuas (Makanan Tapau)
-Pulau Pasir
-Snorkelling 
-Sunset di Pantai Tanjung Tinggi
-Makan Malam di Rm Rindu Pantai (Restoran Seafood)

Hari Keempat
-Check Out Hotel Mitra
-Sarapan pagi di Kedai Kopi Kong Djie
-Tanjung Pendam
-Rumah Adat
-Danau Kao Lin
-Bye Belitung! Off to Jakarta using Sriwijaya at1pm


29 Tempat-tempat dan aktiviti Menarik  di Belitung

1. Mie Belitung Mak Janah



Pertama sekali apa yang perlu buat di Pulau Belitung adalah untuk menikmati sendiri keenakan Mie Belitung Mak Janah. Sedap!


2. Monumen Batu Satam


Batu Satam sebenarnya adalah batu meteor ataupun 'tahi bintang'. Terkenal disini adalah kerana salah satu souvenier terkenal disini adalah batu satam yang dijadikan barang perhiasan dan dipercayai menjadi tangkal untuk pengaruh jahat.


3. Pantai Teluk Gembira



Perjalanan Pantai Teluk Gembira mengambil masa lebih 1 jam. Pantai yang menyenangkan dan tenang.


4. Pantai Penyabong



Bersebelahan sahaja dengan Pantai Teluk Gembira. Jika ke Belitung, jangan lepaskan peluang ke sini. Batu-batuan disini adalah sangat gergasi saiznya. Cantik !!


5. Batu Baginda



Sebuah batu gergasi seperti di Pantai Penyabong tetapi terletak di atas bukit. Sebab itu dinamakan Baginda sebab dia yang paling tinggi. Jika anda pergi dengan menggunakan kenderaan sendiri, bolehla pergi memanjat ke Batu Baginda ini.

6. Taman Wisata Batu Mentas


Sebuah pantai rekreasi yang terletak di kawasan hutan simpan. Yang menariknya disini anda boleh melihat Tarsier! Yang popular di Bohol, Philippines.


7. Kedai SS - Pelopor Ayam Tulang Lunak & Iga Bakar


 Sangat recommend untuk makan di kedai ini. Ayam bakar yang sangat sedap sehingga menjilat jari, paling menarik, tulang ayam boleh dimakan begitu sahaja, ya betul! Tulang boleh dimakan terus... wow!!


8. Vihara Dewi Kwan Im



Sebuah tokong Cina yang terletak di atas bukit. Pembinaan patung Dewi Kwan Im sedang dijalankan dan patung itu tersangatlah besar.


9. Pantai Burung Mandi



Menikmati angin di pantai ini adalah pengalaman yang sangat best. Disini akan dapat melihat perahu traditional belitung yang berwarna-warni yang dikenali sebagai 'kater', dimana terdapat ukiran kepala burung di setiap perahu sebagai tempat pengikat tali.


10. Pantai Serdang


  
Pantai yang terdapat pokok tirus.


11. Rumah Ahok



Jangan lupa untuk berkunjung ke kampung halaman Ahok, iaitu Timlan Gabenor DKI Jakarta


12. Replika Sekolah Laskar Pelangi



Ini hanyalah sebuah replika yang menyerupai sekolah di dalam filem "Laskar Pelangi"


13. Muzium Kata (Andrea Hakata) & Menikmati Kopi Kuli



Muzium ini tersangatlah menarik dengan warna-warna yang ceria serta dekorasi yang sangat kreatif. Di dapur muzium anda akan dihidangkan dengan Kopi Kuli. Sebennya di kawasan ini, untuk mengimbau kembali suasana warung warung kedai kopi pada zaman dahulu.


14. Pondok Kelapa



Tempat membeli ole-ole. Seperti kebiasaan tempat di Indonesia, ole-ole adalah merupakan snek makanan traditional penduduk setempat.


15. Dapoer RR
 



Salah satu kuliner yang harus dicuba semasa di Belitung adalah Gangan Ikan. Gangan jika di Malaysia adalah seperti Asam Pedas. Enaknya Gangan! Dapoer RR tersangatlah recommend untuk menikmati Gangan tambahan pula pelanggan tidak begitu ramai menambah lagi keselesaan makan disini.


16. Tanjung Kelayang



Tempat anda untuk menaiki bot memulakan island hoping. Jika anda travel ke Belitung sendiri, anda boleh ke sini dan mencari bot untuk disewa berserta pemandu bot.


17. Batu Garuda



Batu di tengah-tengah pulau ini menyerupai burung Garuda, sinonim dengan negara Indonesia


18. Pulau Batu Berlayar



 Pulau kecil ini terdiri daripada batu-batuan gergasi yang sangat memukau. Jikalau ada drone, lawa nih.


19. Pulau Burung 
 


Sebuah pulau yang jarang dilawati, semasa melawat, cuma kami sahaja, terdapat batu-batu yang besar di tengah laut, dimana anda perlu melintasi 50 meter pantai untuk ke batuan tersebut.


20. Pulau Lengkuas



Pulau utama pelancongan disini. Agak sibuk. Kerana di sini juga terdapat menara api dan kawasan permandian puteri. 


21. Menara Api



Jangan lepaskan peluang untuk naik ke tingkat paling atas di menara ini dan menikmati permandangan yang boleh menbuatkan anda menangis. Indahnya ciptaan Allah SWT!


22. Permandian Puteri



Kebanyakan pelancong tidak tahu kewujudan kawasan ini. Terletak di sebelah menari api, dimana anda perlu memanjat batu-batuan untuk menjumpai tempat seakan-akan kolam ini.


23. Pulau Pasir



Sebuah pulau pasir yang kecil di tengah-tengah lautan. Jika air pasang, pulau ini akan tenggelam. Seperti di Maldives.

24. Snorkelling 
 


Aktiviti biasa jika anda pergi ke pulau, iaitu Snorkelling. Tetapi mengikut pengalaman saya, snorkelling disini adalah biasa-biasa sahaja.


25. Pantai Tanjung Tinggi



Jangan lepaskan peluang untuk menikmati sunset disini. Sangat-sangat amazing. Tetapi sila bekal lampu suluh kerana selepas sunset, keadaan menjadi sangat gelap.


26. RM Rindu Pantai Menikmati Seafood
 

  

Tidak sah tidak menikmati makanan laut disini. Hidangannya sangat sedap disini, cuma penyediaan makanan sedikit lambat walaupun cuma kami sahaja disini. Mungkin kerana semua makanan adalah dimasak on-the-spot.

 

27. Kedai Kopi Kong Djie



Jika boleh, bersarapan pagilah di sini. Anda juga boleh menikmati pelbagai kuih-muih. Aku mencuba "Nasi Kucing", dimana nasi putih beserta ikan goreng dilipat di dalam daun. Sangat murah. Dan kedai ini tersangatlah traditional.


28. Tanjung Pendam



Tanjung Pendam merupakan pusat bandar Belitung, anda boleh kesini untuk menikmati sunset.


29. Rumah Adat



Seperti Rumah Budaya yang menayangkan adat budaya warga Belitung.


30. Danau Kao Lin

 
  

Tempat bekas perlombongan Kao Lin. Hasilnya adalah tersangatlah cantik. Warnanya Turqoise terang. Jika anda dari pesawat, anda boleh melihat banyak lombong-lombong Kao Lin, tetapi di sini adalah tempat pelancong mengambil gambar. Dekat dengan kawasan lapangan terbang.


Sebarang soalan, boleh komen di bawah. Jika rasa berinformasi dan untuk rujukan akan datang, silalah share.

COMMENTS

BLOGGER: 32
  1. bestnya .. byk aktiviti boleh buat nie...

    ReplyDelete
  2. Nice getaway beside from the common destinations in Indonesia, thanks for sharing!

    ReplyDelete
  3. Not bad juga sini. Tak ramai orang, takde la mahal sangat. Thanks tips!

    ReplyDelete
  4. pantai tanjung tinggi and Taman Wisata Batu Mentas stole my heart...i wouldnt mind sitting down in the water for an hour at those two places..

    ReplyDelete
  5. cantik nampaknya tempat ni .... tapi saya tak sempat nak baca sampai habis .. pjg sangat ... haha. :)

    ReplyDelete
  6. Haven't been to Indonesia before, will bookmark this post for my travel reference :)

    ReplyDelete
  7. Oh wow...such a magnificent place with your magnificent pictures to do it justice....

    ReplyDelete
  8. Thanks for sharing such a useful itinerary. Although I have been to Indonesia a couple of times, I have not really explored the country. This will come in handy. Thanks again!

    ReplyDelete
  9. Yeay! Now dah tau camne nak cari pakej trip yang murah dan berbaloi.
    Thanks deng.

    ReplyDelete
  10. Comprehensive post!! I would keep in mind these tips when I travel to this place.

    ReplyDelete
  11. the package is so affordable and would love to check it out!

    ReplyDelete
  12. Saya pun berangan nak pergi sini semua gara-gara selepas memabaca trilogi laskar pelangi. In Sha Allah akan datang, thanks share pasal open trip tu..

    ReplyDelete
  13. Useful tips. The scenery was so nice, sure very relax.

    ReplyDelete
  14. Actually this is my first time dgr pasal pulau belitung ni. Mcm best jugak.

    ReplyDelete
  15. Waaa banyak activiti yang boleh buat kat Pulau belitung! Thanks for the sharing and tops ya! =D

    ReplyDelete
  16. The temple is nice and colorful. I like reading most of the place you have visit. So interesting place to visit.

    ReplyDelete
  17. very nice travel pictures.. my idol.

    ReplyDelete
  18. bestnya.. boleh target kesini pulak..

    ReplyDelete
  19. Trip 4 hari 3 malam bisa dapat 30 aktiviti? Hhhmmm... Not just open trip but full trip :-)

    ReplyDelete
  20. let go to Belitung island. nice place and nice view. lovely!

    ReplyDelete
  21. Ah, I wanted to travel here! Reading this tips helped me to plan better.

    ReplyDelete
  22. wah nak letak pulau belitung dalam wishlist ni. best itinerary lah.

    Lia Hasty
    www.liahasty.com

    ReplyDelete
  23. Mlm di belitung..aktiviti apa yg ada? Kalau nk stay di area mana yg best..agama rasmi kat belitung ni apa ye?

    ReplyDelete
  24. nak tanya...snorkelling tu termsuk skali dengan pakej ke

    ReplyDelete
  25. nmpk interesting jgk pulau ini..myb bole add in for next place to visit..

    ReplyDelete
  26. sesuai ke pulau ni untuk golongan yang mempunyai mobiliti yang terhad?

    ReplyDelete
  27. Orang-orang di pulau belitung khabarnya bercakap macam orang melayu di johor. Betul ke?

    ReplyDelete
  28. Memang dalam wish list Pulau ni semenjak "Laskar Pelangi"ditayangkan di TV tempatan

    ReplyDelete
Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you! Any comment with the html link will be deleted. Thank you

Name

#AboutKL,46,AirAsia,1,AirAsiaX,1,Airlines Review,33,Airport Lounge,5,Asia,51,Attraction,54,Australia,3,Australia - Perth,1,Award,2,Backpacking,2,Business Class,3,Cambodia,13,Cambodia - Kampot,1,Cambodia - Kep,2,Cambodia - Koh Rong,2,Cambodia - Phnom Penh,1,Cambodia - Siem Reap,3,Cambodia - Sihanoukville,5,Cameron Highland,1,Canada,1,Casio,1,Casio Exilim Malaysia,1,Cebu Pacific Air,1,China,6,China - Beijing,1,China - Guangzhou,3,China - Shenzhen,1,China - Wuxi,1,Contest,5,Couchsurfing,1,Croatia,1,Croatia - Plitvice Lake,1,Cruise,1,Cyprus,2,Cyprus - Limassol,1,Cyprus-Larnaca,1,Economy Class,17,England,1,England - London,1,Europe,6,Featuring,13,Festival,27,Flexiroam,1,Food,84,Food - Kelantan,1,Food - Klang Valley,11,Food - Kuala Lumpur,4,Food - Kuching,1,Food - Makassar,1,Food - Malacca,3,Food - Penang,1,Food - Shah Alam,1,Food - Singapore,2,Food Event,1,Food Review,64,Giveaway,1,Halal Food,11,Hong Kong,2,Hotel,85,Hotel - Bali,1,Hotel - Bangkok,1,Hotel - Busan,1,Hotel - Hanoi,1,Hotel - Jakarta,1,Hotel - Kota Bharu,1,Hotel - Kota Kinabalu,1,Hotel - Kuala Lumpur,20,Hotel - Kuching,2,Hotel - Malacca,3,Hotel - Pahang,5,Hotel - Pasir Puteh,1,Hotel - Penang,1,Hotel - Sapa,1,Hotel - Selangor,8,Hotel - Singapore,1,Hotel - Terengganu,1,Hotel Review,77,Indonesia,54,Indonesia - Bali,22,Indonesia - Bandung,5,Indonesia - Banyuwangi,3,Indonesia - Belitung,1,Indonesia - Bogor,1,Indonesia - Dieng,1,Indonesia - Jakarta,8,Indonesia - Lombok,4,Indonesia - Makassar,1,Indonesia - Medan,1,Indonesia - Nusa Penida,1,Indonesia - Palembang,1,Indonesia - Surabaya,1,Indonesia - Yogyakarta,8,interview,1,Iran,3,Japan,8,Japan - Chiba,1,Japan - Himeji,1,Japan - Kobe,1,Japan - Kyoto,1,Japan - Mie,1,Japan - Nagoya,2,Japan - Niigata,2,Japan - Osaka,2,Japan - Shiga,1,Jet Airways,1,Johor,3,Johor - Desaru,1,Kedah,1,Kelantan,3,Kiple,3,KL Tower,1,KL Tower International Jump Malaysia 2016,2,Korean Air,1,Kuala Lumpur,64,Kuching,2,Langkawi,3,Laos,1,Laos - Luang Prabang,1,Live Update,4,Macau,1,Malacca,13,Malacca - Malacca City,11,Malaysia,184,Malaysia Airlines,8,Maldives,10,Malindo Air,6,MASWings,1,McDonalds,1,Media FAM Trip,2,Melaka,1,Minnature Malaysia,1,Mongolia,11,Music Festival,4,Myanmar,13,Myanmar - Bagan,5,Myanmar - Mandalay,3,Myanmar - Yangon,4,Myanmar Airways International,1,Negeri Sembilan,5,New Zealand,1,North America,1,Pahang,9,Palace of The Golden Horses,2,Penang,8,Perak,4,Philippines,5,Philippines - Bohol,4,Philippines - Boracay Island,3,Philippines - Cebu,1,Philippines - Puerto Princesa,1,Products,15,Putrajaya,4,Qatar,8,Qatar - Doha,2,Qatar Airways,2,Ramadhan,9,Ramadhan Buffet 2017,6,Ramadhan Buffet 2018,8,Ramadhan Buffet 2019,5,Raya,1,Recognition,1,Review,1,Reviews,245,Router,1,Sabah,20,Sabah - Kota Kinabalu,21,Sarawak,43,Sarawak - Bakelalan,1,Sarawak - Bintulu,4,Sarawak - Kabong,1,Sarawak - Kuching,33,Sarawak - Lawas,2,Sarawak - Miri,3,Sarawak - Mukah,1,Sarawak - Mulu,2,Sarawak - Sri Aman,1,Scoot,4,Selangor,27,Ship Life,3,Singapore,14,South America,1,South Korea,5,South Korea - Busan,1,South Korea - Seoul,1,South Korea - Tong Yeong,4,Southeast Asia,122,Spa,1,Sponsor,1,Taiwan,6,Taiwan - Kaohsiung,2,Taiwan - Taipei,2,Technology,1,Terengganu,3,Thai Airways,1,Thailand,16,Thailand - Bangkok,4,Thailand - Chiang Mai,2,Thailand - Chiang Rai,1,Thailand - Golok,1,Thailand - Hat Yai,2,Thailand - Khai Island,1,Thailand - Koh Pangan,2,Thailand - Koh Samui,2,Thailand - Krabi,3,Thailand - Phuket,2,The Taaras,2,The Westin,1,Theater,1,Top Blogger,3,Tourism Malaysia,2,TP-Link,1,Travel,7,Travel News,42,Travel Tips,58,Travelogue,39,Travelogue - Myanmar,10,Trinidad & Tobago,1,Turkey,4,Turkey - Selcuk,1,UAE,3,UAE - Dubai,2,United Kingdom,1,Video,46,Vietnam,20,Vietnam - Hanoi,7,Vietnam - Ho Chi Minh,7,Vietnam - Nha Trang,1,Vietnam - Sapa,3,Vlog,5,Workplace,3,Worldwide,58,
ltr
item
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia: Tips Travel ke Pulau Belitung Indonesia, 4Hari 3Malam Itinerari, 30 Aktiviti Menarik
Tips Travel ke Pulau Belitung Indonesia, 4Hari 3Malam Itinerari, 30 Aktiviti Menarik
https://1.bp.blogspot.com/-bIO4sY9fJm0/WFWBOuygkKI/AAAAAAAAOYg/jLMdSs4R6EA6uN2a_YeDZrfXx436rGJMQCLcB/s640/GOPR2357-02.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-bIO4sY9fJm0/WFWBOuygkKI/AAAAAAAAOYg/jLMdSs4R6EA6uN2a_YeDZrfXx436rGJMQCLcB/s72-c/GOPR2357-02.jpg
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia
https://www.mytravellicious.com/2016/12/travel-pulau-belitung-itinerary-menarik-aktiviti-tempat.html
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/2016/12/travel-pulau-belitung-itinerary-menarik-aktiviti-tempat.html
true
2687973012188888011
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content