Myanmar 1.0 - Episode 07 - Bagan, More Problems, Amazing Sunset



Semasa di atas jalan utama (Jalan Anahrawta), iolz berasakan E-bike weolz semakin perlahan seperti orang asma... Oh maiii
 
Semakin lama, semakin perlahan... sampailah E-bike weolz berhenti di tengah jalan... Aiyooo!!

E-Bike weolz dah habis battery uolz. Sadis ok. Jadi iolzlah yang tolak E-Bike weolz ke tepi bawah pokok dekat jalan nak masuk ke Thatbinyu Phaya tu sbb nak jadi gentlemen gituhhh.

Iolz teringat yang org kedai E-Bike cakap kalau E-Bike ada problem call je nombor yang dekat kunci. Iolz tengok handphone iolz cuma tinggal 5% jah. Nasib baiklah iolz gigih beli simcard Myanmar ini, kalau tidak merasalah engkau.

Berpiknik bawah pokok, batery E-Bike dah habis

E-Bike weolz

Setelah iolz call dan bagitau kat mana weolz, orang kedai suruh tunggu dalam 10 minit. Iolz dengan Zoey borak-borak kat bawah pokok tu sambil duduk ditanah ala-ala picnic sambil dengar lagu dari AXL.

Sepanjang nak tunggu tu, ada la beberapa budak datang nak jual souvenier seperti poskad. Weolz dinch jer.

Budak-budak jual souvenirs
Dah 20 minit, orang yang nak datang tu tak muncul-muncul, jadi iolz call lagi dan dia cakap orang tu dah dalam perjalanan. Tet Tet Tet! terus handphone I tertutup sebab dah habis battery. Siot je OPPO, memang battery ke laut.

"Ini tak boleh jadi ni uolz" Iolz bagitau Zoey. Jadi weolz decide nak tunggu dekat Thatbinyu Phaya, kene jalan dalam 10 minit jugak sambil tolak E-Bike.

Separuh nak sampai, tetiba ada sorang mamat bawak motor tegur weolz. Iolz ingatkan itu adalah orang yang kedai tu hantar. Rupanya bukan. Mamat tu tanya apa masalah dengan E-Bike weolz, Weolz cakaplah battery dah habis. Lepas tu dier tanya dah call belum, iolz cakap dah tapi tak muncul2 pulak padahal dah lama.

Jadi mamat tu pun mintak no telefon company itu dan dia call guna HP dia. Dalam dia bercakap dengan bos company itu, ada 2 orang budak naik motor jugak datang kat weolz.

Mamat yang tolong kami (baju pink), pastu budak yang bawak bateri baru
Ohhw, diorang bawak battery baru. Lega. Jadi diorang tukar battery E-Bike, dan try start E-Bike weolz, tapi tak boleh. Rupa-rupanya battery yang dia bawak tu battery kosong uolz... *pengsan*

Jadi, diorang akan balik semula ke New Bagan untuk ambik battery baru. Haiyo, kene tunggu lagi. Diorang suruh weolz tunggu dekat pagoda depan tu sebab situ tak panas.

Jadi iolz tolak E-Bike sampai kat pagoda, dan weolz tunggu situ sampai diaorang datang balik. Dalam 15 minit, diorang datang bawak battery. Kali ini battery yang dia bawak tu setengah. Weolz tak kisah sangat asalkan dapat balik ke hostel.

Weolz start enjin E-Bike dan mengambil keputusan untuk berehat seketika sebelum pergi melihat sunset.

Iolz bawak slow sahaja, tetapi setelah 10 minit perjalanan, iolz lihat battery E-Bike hampir nak habis. Sekali lagi? Semakin lama semakin perlahan sehinggalah ia berhenti. Rasanya jika seorang masih boleh jalan E-Bike nie, lagipun terdapat tempat untuk mengayuh sewatu kecemasan.

Jadi iolz beritahu kat Zoey supaya dia seorang pergi balik ke kedai E-bike, tukar battery, dan selepas battery baru, datang balik ambik iolz. Gentlemen kan iolz? Jadi Zoey pun naik E-Bike dan pergi meinggalkan iolz. 

Nie nak bagitau, jika naik 2 orang, Battery lebih cepat habis daripada naik seorang yer. Take Note disitu.

Jadi iolz pun berjalan kaki menuju ke New Bagan. Jauh lagi kekdahnya.Setelah berjalan selama 20 minit. Iolz nampak kelibat Zoey dengan senyuman. Zoey bagi iolz bawak E-Bike dan weolz menuju balik ke hostel. Kali ini, memang betul battery yang baru. 

Weolz berehat satu jam di hostel sebelum memulakan balik kembara kami untuk melihat matahari terbenam.

Jam 4.30ptg, weolz memulakan perjalanan untuk melihat matahari terbenam di pagoda yang paling popular untuk activiti ini iaitu Shwe San Daw. 

Perjalanan ke Shwe San Daw sangat ngeri untuk E-Bike. Jalannya yang berpasir menyukarkan dan boleh menyebabkan anda terjatuh dari E-Bike. Jadi berhati-hati disini.

Sesampai di Shwe San Daw, weolz nampak disini dah mula penuh dengan manusia. Memang terlampau ramai. Weolz parking E-Bike dan weolz mula masuk ke perkarangan pagoda.

Tetiba weolz disapa untuk menunjukkan tiket...

Penjaga: Tiket plzzz...
Iolz: Tiket?
Penjaga: Ya, tiket, tak ada tiket, kena beli 20USD
Iolz: 20USD? mahalnyaaa
Penjaga: Semua yang sampai di Bagan kena ada tiket nie, wajib dibeli
*Iolz tengok Zoey*
Iolz: Boleh tak weolz tak beli tiket, sebab weolz dah nak blah ke Mandalay malam ni, jadi tak berbaloi. (Menipu, tetiba idea keluar)
Penjaga: Tak boleh.
Zoey: Tidak, weolz tidak mahu beli.
Penjaga: Kami akan lapor dengan polis
*Zoey terus blah dan meninggalkan aku sorang*
Iolz: Tolonglah, bukannya weolz taknak beli, tapi weolz nak blah mlm nie. tak boleh tolong ke?
Penjaga: Baiklah... 20USD iolz bagi untuk 2 orang.. macam mana? (eh, boleh tawar menawar pulak ke)
*Iolz tgk Zoey dah tunggu dekat E-Bike
Iolz: Hurm... boleh tak iolz bincang dengan member iolz? Nanti weolz datang balik

Iolz terus pegi jumpa Zoey. Zoey bagitau untuk blah dari situ. Jadi iolz cepat-cepat blah dari situ bawak E-Bike sebelum kena kejar.

Dalam 10 minit, weolz berhenti kat tepi jalan. Sbb weolz takda arah tujuan dah. Jadi iolz pun baca buku lonely planet iolz kat mana lagi boleh tengok sunset. Tetiba iolz dapat satu tips, boleh lihat sunset di Pyatadha Paya.


Tengok map, Pyatadha Paya cuma sebelah je dengan Shwe San Daw. Jadi weolz mulakan perjalanan. Jalannya pun berpasir dan leceh. Beberapa kali hampir nak jatuh.

Bagan Map, click for enlarge. Numbered propable the temple you should visit

Weolz berhenti dekat satu Pagoda ni, ingatkan dah sampai. Rupanya bukan. Sulamani Phaya rupanya. Tapi masuk sekejap untuk melihat persekitaran sebab weolz ada banyak lagi masa. Mula-mula nak masuk tu weolz tengok kiri kanan takut ada yang nak periksa tiket. Tapi takda

Weolz kembali ke E-Bike, tanya orang kat kedai jalan mana nak ke Pyatadha Paya. Sebenarnya agak jauh jugak nak ke sini. Mungkin disebabkan jalan nya tersangat lah mencabar.

Dalam 20 minit, nampak kelibat pagoda, weolz dah berjaya sampai. Kat sini tak ramai lagi orang yang dah sampai, tengok E-Bike pun cuma 2-3 buah sahaja. Mungkin benar apa yang dikatakan oleh buku Lonely Planet ini adalah salah satu tempat yang kurang mendapat perhatian padahal sangat bagus untuk melihat matahari terbenam.

Weolz terus naik ke tingkat atas untuk cop tempat awal-awal sebelum orang ramai sampai. Walaupun matahari lagi memancar, gigih weolz berjemur.

Pyatadha Paya tingkat atas sekali
 
View dari Pyatadha Paya

Atas Pyatadha Paya

Pyatadha Paya

View dari Pyatadha Paya


Dalam 30 minit, semakin ramai yang datang, barisan tripod memenuhi di kiri dan kanan weolz. Ramai jurugambar daripada China yang agak tidak bertoleransi. Susah iolz nak gambarkan. 

Disini ternampak 3 wanita berpakaian kebangsaan Myanmar. Iolz ambil gambar mereka. Iolz baru sahaja post gambar mereka di Instagram. Rupanya mereka bertiga adalah bekas peserta Miss Universe 2013 iaitu Miss Singapore, Miss Myanmar, dan Miss China. 2013 adalah tahun pertama Myanmar menyertai pertandingan Miss Universe yang diadakan di Moscow, Russia. Eh, terpesong pulak cerita iolz.

Bekas peserta Miss Universe 2013 iaitu Miss Singapore, Miss Myanmar, dan Miss China
Matahari semakin menghilangkan dirinya. Permandangan berwarna keemasan yang sukar digambarkan keindahannya. Iolz sempat memngambil beberapa gambar dan menikmati detik-detik indah ini.

Sunset dari Pyatadha Paya

Sunset dari Pyatadha Paya

Sunset dari Pyatadha Paya

Sunset dari Pyatadha Paya

Sunset dari Pyatadha Paya
Apabila matahari terbenam sepenuhnya, weolz pun terus turun ke bawah untuk balik sementara keadaan masih belum gelap kerana E-Bike weolz kan rosak lampu hadapan. Jadi memandu dalam keadaan gelap adalah bahaya yer.

Walaupun jalan berpasir, iolz dah cekap, cepat jer iolz merentasi halangan ini. Iolz cepat-cepat memandu balik ke hostel.

Walaupun E-Bike weolz dah mula perlahan, tetapi Alhamdulillah sampai jugak ke hostel dan weolz terus memulangkan E-Bike. E-bike balik ke hostel dan duduk di ruang luar hostel. Weolz mula berkenalan dan sembang dengan traveler yang lain. Weolz mengajak yang lain untuk makan malam tapi mereka semua nanti diorang akan join weolz.

Iolz dan Zoey pergi makan malam di jalan seberang hostel, ada banyak restoran di sepanjang jalan. Cari punya cari kedai, Zoey berkenan dengan satu kedai ni, iolz pun ikut sebab kalau bab makan, iolz serahkan dengan Zoey, sebab dia yang nak makan sangat dan dia yang ambik berat dengan kos.

Sebelum sampai di restoran tersebut, iolz sempat membeli beberapa biji pisang sebagai alas perut. Seperti biasa, Zoey memesan Shan Noodle. Iolz cuma memesan air. Tetapi apabila membelek menu, iolz terliur dengan dimsum dan siewmai. Jadi Iolz memesan Siew Mai udang itupun dah 3000 kyat ataupun dalam RM 10. Tapi takpelah, rasanya sepanjang hari ini iolz takda belanja untuk makanan pun.

Sebelah malam, iolz lepak di lobby hotel. Nampak beberapa traveler lain (iolz pernah tegur dan sembang ngan diorang sebelum nie), jadi iolz join jer diorang borak. 

Iolz pun bertanya soalan dengan diorang, pengalaman naik keretapi di Myanmar. Diorang cakap takde lah teruk sangat pun. Iolz kena cuba sebab itu adalah pengalaman katanya. Lagipun tambahan diorang lagi, kalau nak cuba, bolehlah cuba keretapi Bagan-Mandalay sebab perjalanannya singkat sahaja.

Salah seorang daripada diorang, namanya Philip, mengatakan dia akan ke Mandalay esok pagi menggunakan kereta api. Keretapi tersebut bergerak jam 7.00 pagi. Jadi teksi akan ambik dia di hostel jam 6 pagi. Dia tambah lagi, kalau iolz nak join dia, tunggu dia di lobby hotel jam 6pagi, sebab kalau iolz join, bolehlah kami kongsi harga teksi. Harga teksi dari New Bagan ke stesen keretapi adalah 8usd.

Salah satu lagi option iolz adalah naik bas ke Mandalay yang hanya mengambil masa 4 jam. Jika iolz guna bas, bolehla iolz bangun untuk melihat sunrise. Tetapi iolz takut pulak ditangkap oleh pemeriksa tiket, sebab waktu pagilah banyak pemeriksa dan penjual tiket entrance ke Bagan.

Sepanjang malam itu, tidak nampak kelibat Zoey pun. Jika iolz guna train, memang iolz tak berjumpa dengan Zoey pun sebab nak ucap selamat tinggal.

Balik di bilik iolz, iolz masih lagi mencari kata muktamad, nak naik keretapi atau naik bas ke Mandalay sehinggalah iolz lena...

Tet! Tet! Tet! Handphone Iolz berbunyi untuk mengejutkan iolz menandakan dah pagi...

Bersambung.......

COMMENTS

BLOGGER: 8
  1. mnarik..ada masa nanti nak baca full story...terima kasih sudi singgah di blog JM

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..memang menarik.... sama~. tq jugak coz singgah

      Delete
  2. Aah la 20USD mahal uolls.
    Memang harga macam tu ke ek? Ke dia caras uolls?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang harga entrance.....semua masok bagan actually kena bayar n beli tiket...

      Delete
  3. ahahaha...apa lah dorang ni..tak check betul2..batery kosong di bawak nya
    psst : kecil molek je di Zoey nih...mmg gentelman sgt!!! ahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. a-ah..kan sengal sangat... a-ah, walaupun iolz macam mak-mak orang, tapi iolz memang gentlement, tampan n bergaya orang nya...hehehhee

      Delete
  4. kalau mcm tu..nk guna trick yg sama lah...boleh dapat discount..20USD tu terlalu mahal for one person..baik bersunet di Pyatadha Paya..FREE kan

    kiranya sehari je di Bagan pastu esoknye terus nk ke Mandalay..cukup ke sehari di Bagan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually ikut nasib, tetiba kalau ada orang check kat situ plak, memang tak boleh nak lari....
      bagi iolz cukup, sebab mostly temple jer pun... bosan iolz... tapi kalau ada guide mungkin seronok kot sebab certain temple ada cerita tersendiri....

      Delete
Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you! Any comment with the html link will be deleted. Thank you

Name

#AboutKL,46,AirAsia,1,AirAsiaX,1,Airlines Review,33,Airport Lounge,5,Asia,51,Attraction,54,Australia,3,Australia - Perth,1,Award,2,Backpacking,2,Business Class,3,Cambodia,13,Cambodia - Kampot,1,Cambodia - Kep,2,Cambodia - Koh Rong,2,Cambodia - Phnom Penh,1,Cambodia - Siem Reap,3,Cambodia - Sihanoukville,5,Cameron Highland,1,Canada,1,Casio,1,Casio Exilim Malaysia,1,Cebu Pacific Air,1,China,6,China - Beijing,1,China - Guangzhou,3,China - Shenzhen,1,China - Wuxi,1,Contest,5,Couchsurfing,1,Croatia,1,Croatia - Plitvice Lake,1,Cruise,1,Cyprus,2,Cyprus - Limassol,1,Cyprus-Larnaca,1,Economy Class,17,England,1,England - London,1,Europe,6,Featuring,13,Festival,27,Flexiroam,1,Food,84,Food - Kelantan,1,Food - Klang Valley,11,Food - Kuala Lumpur,4,Food - Kuching,1,Food - Makassar,1,Food - Malacca,3,Food - Penang,1,Food - Shah Alam,1,Food - Singapore,2,Food Event,1,Food Review,64,Giveaway,1,Halal Food,11,Hong Kong,2,Hotel,85,Hotel - Bali,1,Hotel - Bangkok,1,Hotel - Busan,1,Hotel - Hanoi,1,Hotel - Jakarta,1,Hotel - Kota Bharu,1,Hotel - Kota Kinabalu,1,Hotel - Kuala Lumpur,20,Hotel - Kuching,2,Hotel - Malacca,3,Hotel - Pahang,5,Hotel - Pasir Puteh,1,Hotel - Penang,1,Hotel - Sapa,1,Hotel - Selangor,8,Hotel - Singapore,1,Hotel - Terengganu,1,Hotel Review,77,Indonesia,54,Indonesia - Bali,22,Indonesia - Bandung,5,Indonesia - Banyuwangi,3,Indonesia - Belitung,1,Indonesia - Bogor,1,Indonesia - Dieng,1,Indonesia - Jakarta,8,Indonesia - Lombok,4,Indonesia - Makassar,1,Indonesia - Medan,1,Indonesia - Nusa Penida,1,Indonesia - Palembang,1,Indonesia - Surabaya,1,Indonesia - Yogyakarta,8,interview,1,Iran,3,Japan,8,Japan - Chiba,1,Japan - Himeji,1,Japan - Kobe,1,Japan - Kyoto,1,Japan - Mie,1,Japan - Nagoya,2,Japan - Niigata,2,Japan - Osaka,2,Japan - Shiga,1,Jet Airways,1,Johor,3,Johor - Desaru,1,Kedah,1,Kelantan,3,Kiple,3,KL Tower,1,KL Tower International Jump Malaysia 2016,2,Korean Air,1,Kuala Lumpur,64,Kuching,2,Langkawi,3,Laos,1,Laos - Luang Prabang,1,Live Update,4,Macau,1,Malacca,13,Malacca - Malacca City,11,Malaysia,184,Malaysia Airlines,8,Maldives,10,Malindo Air,6,MASWings,1,McDonalds,1,Media FAM Trip,2,Melaka,1,Minnature Malaysia,1,Mongolia,11,Music Festival,4,Myanmar,13,Myanmar - Bagan,5,Myanmar - Mandalay,3,Myanmar - Yangon,4,Myanmar Airways International,1,Negeri Sembilan,5,New Zealand,1,North America,1,Pahang,9,Palace of The Golden Horses,2,Penang,8,Perak,4,Philippines,5,Philippines - Bohol,4,Philippines - Boracay Island,3,Philippines - Cebu,1,Philippines - Puerto Princesa,1,Products,15,Putrajaya,4,Qatar,8,Qatar - Doha,2,Qatar Airways,2,Ramadhan,9,Ramadhan Buffet 2017,6,Ramadhan Buffet 2018,8,Ramadhan Buffet 2019,5,Raya,1,Recognition,1,Review,1,Reviews,245,Router,1,Sabah,20,Sabah - Kota Kinabalu,21,Sarawak,43,Sarawak - Bakelalan,1,Sarawak - Bintulu,4,Sarawak - Kabong,1,Sarawak - Kuching,33,Sarawak - Lawas,2,Sarawak - Miri,3,Sarawak - Mukah,1,Sarawak - Mulu,2,Sarawak - Sri Aman,1,Scoot,4,Selangor,27,Ship Life,3,Singapore,14,South America,1,South Korea,5,South Korea - Busan,1,South Korea - Seoul,1,South Korea - Tong Yeong,4,Southeast Asia,122,Spa,1,Sponsor,1,Taiwan,6,Taiwan - Kaohsiung,2,Taiwan - Taipei,2,Technology,1,Terengganu,3,Thai Airways,1,Thailand,16,Thailand - Bangkok,4,Thailand - Chiang Mai,2,Thailand - Chiang Rai,1,Thailand - Golok,1,Thailand - Hat Yai,2,Thailand - Khai Island,1,Thailand - Koh Pangan,2,Thailand - Koh Samui,2,Thailand - Krabi,3,Thailand - Phuket,2,The Taaras,2,The Westin,1,Theater,1,Top Blogger,3,Tourism Malaysia,2,TP-Link,1,Travel,7,Travel News,42,Travel Tips,58,Travelogue,39,Travelogue - Myanmar,10,Trinidad & Tobago,1,Turkey,4,Turkey - Selcuk,1,UAE,3,UAE - Dubai,2,United Kingdom,1,Video,46,Vietnam,20,Vietnam - Hanoi,7,Vietnam - Ho Chi Minh,7,Vietnam - Nha Trang,1,Vietnam - Sapa,3,Vlog,5,Workplace,3,Worldwide,58,
ltr
item
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia: Myanmar 1.0 - Episode 07 - Bagan, More Problems, Amazing Sunset
Myanmar 1.0 - Episode 07 - Bagan, More Problems, Amazing Sunset
https://3.bp.blogspot.com/-I7UZdRhWc0k/VUkAdxK3p_I/AAAAAAAALNE/x00HoEpQNtI/s640/DSC08530.JPG
https://3.bp.blogspot.com/-I7UZdRhWc0k/VUkAdxK3p_I/AAAAAAAALNE/x00HoEpQNtI/s72-c/DSC08530.JPG
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia
https://www.mytravellicious.com/2015/05/myanmar-10-episode-07-bagan-more.html
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/2015/05/myanmar-10-episode-07-bagan-more.html
true
2687973012188888011
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content