Myanmar 1.0 - Episode 08 - Journey to Mandalay using Train


Balik di bilik iolz, iolz masih lagi mencari kata muktamad, nak naik keretapi atau naik bas ke Mandalay sehinggalah iolz lena...

Tet! Tet! Tet! Handphone Iolz berbunyi untuk mengejutkan iolz menandakan dah pagi...
Jam menunjukkan 5.45 pagi. Tanpa fikir panjang, iolz bangun dan mandi seberapa cepat yang boleh. Tanpa memikir panjang, iolz membuat keputusan untuk mengikut Philip menggunakan keretapi ke Bagan.
Jika iolz bercadang untuk menggunakan bas, maksudnya pagi ini iolz bolehlah melihat matahari terbit disebabkan semalam telah terlepas kerana sesat. Tambahan lagi, permandangan matahari terbit disini sangat tersangat cantik ditambah lagi dengan belon-belon udara panas. Jika hendak melihat matahari terbit, maksudnya iolz kenalah menyewakan E-Bike lagi sekali dan keberangkalian terjumpa pemeriksan tiket entrance adalah sungguh besar.
 
INTERMISSION
Bagan Entrance Fee & bagaimana hendak lari daripada membayar
 
● Bagan Entrance Fee adalah berhaga 20 USD seorang
● Yuran ini adalah wajib dibayar semua pelancong asing yang datang di Bagan
● Tukang jual tiket ini biasanya akan menunggu para pelancong turun dari bas, keretapi ataupun kapal terbang
● Kemungkinan jika bas sampai di Bagan pada awal pagi (sekitar 4 pagi), tiada penjual tiket sebab mereka lagi tidur
● Ada juga yang menggunakan teksi ditahan di tengah jalan untuk diperiksa dan jika ditangkap, kena beli tiket entrance
● Seperti kes kami, kami sampai jam 4 pagi, dan selepas itu naik dengan menggunakan van ke New Bagan, sebab itulah terlepas dengan penjual pada pagi itu.
● Sekiranya anda menggunakan E-Bike untuk matahari terbit, kerabangkalian ada jugak yang akan menahan anda.
● Pemeriksaan adalah secara rawak di beberapa temple yang popular. Contohnya di Shwe San Daw semasa matahari terbit dan terbenam. Ada jugak yang kena periksa di Htilominlo Phaya (tetiba semasa kami ke situ, tidak ada pulak). 
● Sewaktu hendak masuk ke temple, lihat keadaan pintu masuk sekiranya terdapat yang memeriksan tiket, jika ada jangan masuk
Jika tertangkap, beli sahaja, sebab memang wajib pun. Ini sama juga jika anda ke Inle Lake, optional semasa di Mandalay

Barang-barang iolz belum lagi di kemas, jadi iolz letak backpack iolz di luar bilik sebab tak nak buka lampu bilik takut menggangu orang lain yang tidur di dorm itu. Semua barang-barang iolz iolz baling je keluar bilik dulu. Bila iolz tengok semua barang dah tiada di atas katil, iolz terus ke luar bilik untuk meletakkan barangan di dalam backpack.
Di dalam iolz mengemas barang, Philip keluar dari bilik sebelah. Terus dia tengok iolz, dan kelihatan gembira sebab dia tahu yang iolz akan ikut dia. Dia cakap dia akan tunggu di lobby hotel.
Setelah selesai mengemas, iolz ke lobby, sempat buat kopi panas. 5 minit selepas itu, teksi kami pun sampai. Untuk membuat tempahan teksi, bagitau je kat receptionist hotel malam before uolz nak berangkat. Harga yang paling minimum dikenakan sebab hostel ini memang membantu backpackers ni.
Jauh jugak stesyen keretapi, dalam 30 minit jugak perjalanan. Setelah sampai, iolz memberi 4000kyat kebada Philip sebab kos teksi tersebut adalah 8000kyat. Kalau ada 3-4 lagi elok sebab lagi sedikit nak keluarkan duit.
Weolz terus ke kaunter untuk beli tiket. Tiket ke Mandalay cuma 1800kyat uolz. Murah giler. Dan perjalanan adalah 8 jam. Jangan risau, semua jadual dan harga ada diletakkan di kaunter. Memang diaorang tak boleh nak tipu punya. Kena jugak bagi passport kat kaunter.

Dr. Philip beratur membeli tiket
Tiket Keretapi Bagan-Mandalay, 8jam 1800kyat sahaja

Weolz ada 20 minit lagi sebelum keretapi sampai. Jadi iolz letak backpack di ruang menunggu dan jalan-jalan di kedai sekitar untuk membeli air mineral dan keropok sebagai bekalan.
Iolz tengok memang ada yang jual kuih-muih, tapi iolz tak lalu. Dalam menunggu tu, ada jugak backpackers mat salleh yang baru datang dan sama keretapi dengan weolz. Weolz pun tegur dan borak-borak dengan diorang.
6.55pm, keretapi pun sampai. Weolz naik dan mencari tempat duduk. Weolz di coach yang pertama bersama dengan 2 orang lagi backpackers dari German. 4 orang lagi di coach sebelah. Lain-lain di dalam coach itu adalah penduduk tempatan yang berbagai-bagai ragam dan dapat melihat kesusahan mereka melalui pakaian.
Ada yang bawak berbagai guna seperti hasil tanaman. Iolz sempat mengajak mereka berselfie sebelum berangkat. Mereka agak peramah tetapi sebab ada jurang bahasa, weolz hanya senyum antara satu sama lain.

Weolz berWEFIE sebelum keretapi bergerak

Ni bahagian hadapan, tengok belakang tu Philip, iolz duduk depan dia.

Iolz duduk berhadapan dengan Philip. Not bad jugak seat dia, cuma tiada ruang kaki sebab tempat duduk dia adalah face-to-face, jika kaki uolz panjang macam Philip, memang tiada tempat untuk kaki iolz.
Tepat jam 7, keretapi pun bergerak. Tepat jam 7 yer! Kat Myanmar ni tersangatlah tepat, dari bas dier dan lain-lain lagi.
Iolz dengan Philip mula borak-borak sebab malam tadi tak sempat borak sangat. Baru nak berkenalan. Philip ni rupanya seorang graduan doktor. Baru habis belajar. Ni dia tengah cuti dan balik nanti akan mula menjadi doktor. Dari Sepanyol tetapi dilahirkan di Ireland. Gitew.
Iolz tengok tempat duduk belakang kosong. Jadi iolz tinggalkan Philip dan melepak di tempat duduk belakang untuk mengambil gambar permandangan perjalanan. 
Pasangan Germany di belakang, iolz dah lupa nama diorang. Jadi weolz panggil John & Amy. John juga seorang jurugambar (yang mempunyai kamera yang canggih tak macam iolz, yang sendu jer) ikut serta duduk di belakang untuk mengambil gambar.
Permandangan sepanjang perjalanan

Tempat duduk di belakang takda orang sangat, so boleh tidur

Permandangan sepanjang perjalanan

Penjualan bedak sejuk di dalam keretapi
Pemeriksaan tiket dilakukan oleh beberapa orang. Untuk pelancong asing, memang tiada masalah. Tetapi jika dilihat, orang tempatan memang dilayan kasar oleh pegawai pemeriksa tiket. Bayangkan jika mereka membawa beg yang besar, disuruh bukak takut ada hasil tanaman yang berlebihan, jika berlebihan kena bayar cukai. Dahla orang tempatan orang yang susah, dibuat begini pulak kan. Sedih iolz tgk.
Keretapi sempat berhenti di beberapa terminal untuk seketika. Sewaktu berhenti, ramai juga yang naik untuk menjual makanan, uolz boleh turun untuk beli makanan ataupun kalau malas, boleh je beli melalui tingkap keretapi.
Boleh beli melalui tingkap keretapi sahaja

Penghantaran kargo
Iolz sempat membeli satu makanan, seperti kuih-muih tetapi tersangat manis. Tak boleh nak makan banyak sebab terlampau manis. Iolz bagi semua di dalam keretapi tu untuk merasa kuih yang pelik itu.
Keretapi tersebut meneruskan perjalanan. Salah seorang daripada 4 backpackers di coach sebelah datang ke coach kitaorang dan duduk di belakang (sebab kosong). Dia cakap di coach diorang tu panas dan tak boleh nak buka tingkap sebab terlekat.
Weolz borak-borak lagi, diorang ni dari US. Selepas itu, keempat-empat diorang nih dah pindah ke coach kitaorang.
Nak jimat, bekal makanan sendiri
Sepanjang perjalanan, weolz kenalah cari hiburan sendiri. Di dalam tu juga ada beberapa remaja tempatan. Walaupun diorang tak pandai English tetapi peramah. Iolz dengan 4 orang backpackers USA dengan beberapa remaja di pertengahan gerabak uolz.
Salah seorang backpackers USA itu bawa speaker bluetooth (gigih giler bawak benda alah tu), dan diorang pasang lagu. Lepas tu remaja Myanmar pulak mainkan video klip dari handphone diorang dan connect to speaker tadi.
Remaja Myamnar minat K-POP uolz!! Haiyoo.. Very tak disangka-sangka. Nak gelak pun ada. Patut pun rambut diorang ni lain jer fashion, ala-ala K-POP dan diwarnakan. Mungkin remaja ini bukan orang susah kot, sebab weollz tengok handphone dia pun ok, SAMSUNG hookay, iolz OPPO sendu jer...
Jangan tiru aksi ini
Dah lama, iolz pun bosan dan pergi borak-borak dengan John pulak. Iolz tanya pasal hostel di Mandalay manalah diorang tahu hostel yang bagus ke. John bagitau diorang dah tempat bilik dah di Mandalay, berdasarkan recommendation traveler lain yang diorang jumpa. 
Iolz bagitau yang iolz dan Philip takde book bilik kat mana-mana pun, tapi kalau boleh weolz akan ikut skali ke GH diorang, mana lah tau ada lagi kosong, lagipun boleh share taxi nak ke hostel.
Diorang cakap diaorang akan stay di Dreamland Guesthouse, untuk dorm, semalam cuma 10usd sahaja lagipun ada kawan dia yang sedang tinggal disitu dan tengah demam.
Ni nak cerita pasal John & Amy. Diorang berdua pandai bercakap bahasa Indonesia sebab diorang telah kembara seluruh Indonesia selama 6 bulan. Diaorang cakap diorang tak puas lagi dan budaya di Indonesia sungguh unik, orangnya peramah dan tempat-tempat yang sangat indah. Ambik kau 6 bulan. Uolz yang pegi Jakarta 2-3 hari dan bangga cakap dah explore Indonesia. Nasiblah iolz dah pegi banyak tempat di Indonesia, daripada pulau sulawesi, jawa, sumatera mahupun kalimantan.

Di station yang ke berapa entah, ada beberapa orang tempat berpakaian polis yang masuk ke coach kami, diorang pun hendak ke Mandalay agaknya. Diorang pun duduk di belakang.
 
Ada masa iolz berasa mengantuk, di belakang coach, ada kerusi panjang, yang uolz boleh baring-baring.Di sebabkan abang-abang polis ini juga melepak bersama 4 orang backpackers itu di tengah gerabak, salah seorang offer iolz untuk tidur beralas beg dia....

Haiyo, abang polis yang suruh iolz tidur atas beg dia, haruslah iolz tidur lena kan dibuai mimpi indah... Gituuu, jangan sentap hookay.
Dalam jam 3, polis itu bagitau Mandalay!, maksudnya yang weolz dah sampai Mandalay. Jadi iolz, Philip, John & Amy pun turun dari keratapi. Kami bergerak sama sebab kami akan berkongsi taxi untuk ke Dreamland Guesthouse di mana John & Amny telah book bilik mereka, tetapi weolz tidak.
Setelah turun, ramai jugak pemandu taxi. Anyway, pengangkutan bukan berbentuk taxi, ia adalah seperti mini-lori, kecil, tetapi belakang ada bumbung dan guna fresh air. Setelah tawar-menawar dengan bagitau weolz ke Dreamland GH, nasib baik salah seorang tahu tempat GH sebab, John ada simpan gamba dan map GH itu. 
Iolz terserempak jugak dengan 4 orang backpacker USA tadik, diaorang sebenarnya tak tau nak ke hostel mana, jadi iolz tengok diorang lagi berbincang dengan pemandu taxi itu. Sebab diorang travel berempat, tiada masa kot.
On the way ke hostel kami di Mandalay, Iolz, Philip dan Amy. John duduk dengan driver
Harga yang dia mintak adalah 10usd. Jadi bagi 4, 2500kyat seorang. Perjalanan mengambil masa 20 minit. Mini-lori pun berhenti betul-betul di depan Dreamland Guesthouse.
Weolz turun dari mini-lori dan weolz dah sampai...!
Bersambung.....

COMMENTS

BLOGGER: 7
  1. in ibermakna setiap kali nka masuk temple or candi perlu bayar atau bila dah ada tiket 20 USD tu boleh masuk mana2 candi sesuka hati atau mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20usd bayar sekali je.. tiket tu boleh pakai 5 hari.. sebab tu kalau jumpa org yang baru balik dr Bagan, boleh mintak tiket diorang

      Delete
  2. Dr Philip tu hensem ngeh ngeh ngeh..JM perasan ada makcik tu berkaki ayam eh..susah betul tu

    camera sendu katanya tapi gambar ohsem uollss..kiri kanan semua calit bedak tanaka camtu je..mesti kulit mereka cantik dan halus bak CT Nurhaliza kan eheheh

    kesimpulan nya AF bukan TOURIST but TRAVELLER...salute sgt..i like your way..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biase je di Dr tu... hehehe...berkaki ayam sebab dia nak letak kaki dia atas seat tu....
      cantik macam Nora Danish, iolz da buat video tutorial pakai bedak tanaka, hehehe
      xkisah la tourist or traveler... hehehe

      Delete
  3. ala...baru nak baca ep 09...rupanya belum ada..nampak x..betapa ioulss suka baca entri travel uoulss ni..KETAGIH!!! hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, tengkiu kerana sudi membaca... hehhe..iolz keluarkan satu episode satu hari jer... hehe..sabar yerr uolzzz

      Delete
  4. Sodap nampak jagung ateh palo tu bro.

    ReplyDelete
Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you! Any comment with the html link will be deleted. Thank you

Name

#AboutKL,46,AirAsia,1,AirAsiaX,1,Airlines Review,33,Airport Lounge,5,Asia,51,Attraction,54,Australia,3,Australia - Perth,1,Award,2,Backpacking,2,Business Class,3,Cambodia,13,Cambodia - Kampot,1,Cambodia - Kep,2,Cambodia - Koh Rong,2,Cambodia - Phnom Penh,1,Cambodia - Siem Reap,3,Cambodia - Sihanoukville,5,Cameron Highland,1,Canada,1,Casio,1,Casio Exilim Malaysia,1,Cebu Pacific Air,1,China,6,China - Beijing,1,China - Guangzhou,3,China - Shenzhen,1,China - Wuxi,1,Contest,5,Couchsurfing,1,Croatia,1,Croatia - Plitvice Lake,1,Cruise,1,Cyprus,2,Cyprus - Limassol,1,Cyprus-Larnaca,1,Economy Class,17,England,1,England - London,1,Europe,6,Featuring,13,Festival,27,Flexiroam,1,Food,84,Food - Kelantan,1,Food - Klang Valley,11,Food - Kuala Lumpur,4,Food - Kuching,1,Food - Makassar,1,Food - Malacca,3,Food - Penang,1,Food - Shah Alam,1,Food - Singapore,2,Food Event,1,Food Review,64,Giveaway,1,Halal Food,11,Hong Kong,2,Hotel,85,Hotel - Bali,1,Hotel - Bangkok,1,Hotel - Busan,1,Hotel - Hanoi,1,Hotel - Jakarta,1,Hotel - Kota Bharu,1,Hotel - Kota Kinabalu,1,Hotel - Kuala Lumpur,20,Hotel - Kuching,2,Hotel - Malacca,3,Hotel - Pahang,5,Hotel - Pasir Puteh,1,Hotel - Penang,1,Hotel - Sapa,1,Hotel - Selangor,8,Hotel - Singapore,1,Hotel - Terengganu,1,Hotel Review,77,Indonesia,54,Indonesia - Bali,22,Indonesia - Bandung,5,Indonesia - Banyuwangi,3,Indonesia - Belitung,1,Indonesia - Bogor,1,Indonesia - Dieng,1,Indonesia - Jakarta,8,Indonesia - Lombok,4,Indonesia - Makassar,1,Indonesia - Medan,1,Indonesia - Nusa Penida,1,Indonesia - Palembang,1,Indonesia - Surabaya,1,Indonesia - Yogyakarta,8,interview,1,Iran,3,Japan,8,Japan - Chiba,1,Japan - Himeji,1,Japan - Kobe,1,Japan - Kyoto,1,Japan - Mie,1,Japan - Nagoya,2,Japan - Niigata,2,Japan - Osaka,2,Japan - Shiga,1,Jet Airways,1,Johor,3,Johor - Desaru,1,Kedah,1,Kelantan,3,Kiple,3,KL Tower,1,KL Tower International Jump Malaysia 2016,2,Korean Air,1,Kuala Lumpur,64,Kuching,2,Langkawi,3,Laos,1,Laos - Luang Prabang,1,Live Update,4,Macau,1,Malacca,13,Malacca - Malacca City,11,Malaysia,184,Malaysia Airlines,8,Maldives,10,Malindo Air,6,MASWings,1,McDonalds,1,Media FAM Trip,2,Melaka,1,Minnature Malaysia,1,Mongolia,11,Music Festival,4,Myanmar,13,Myanmar - Bagan,5,Myanmar - Mandalay,3,Myanmar - Yangon,4,Myanmar Airways International,1,Negeri Sembilan,5,New Zealand,1,North America,1,Pahang,9,Palace of The Golden Horses,2,Penang,8,Perak,4,Philippines,5,Philippines - Bohol,4,Philippines - Boracay Island,3,Philippines - Cebu,1,Philippines - Puerto Princesa,1,Products,15,Putrajaya,4,Qatar,8,Qatar - Doha,2,Qatar Airways,2,Ramadhan,9,Ramadhan Buffet 2017,6,Ramadhan Buffet 2018,8,Ramadhan Buffet 2019,5,Raya,1,Recognition,1,Review,1,Reviews,245,Router,1,Sabah,20,Sabah - Kota Kinabalu,21,Sarawak,43,Sarawak - Bakelalan,1,Sarawak - Bintulu,4,Sarawak - Kabong,1,Sarawak - Kuching,33,Sarawak - Lawas,2,Sarawak - Miri,3,Sarawak - Mukah,1,Sarawak - Mulu,2,Sarawak - Sri Aman,1,Scoot,4,Selangor,27,Ship Life,3,Singapore,14,South America,1,South Korea,5,South Korea - Busan,1,South Korea - Seoul,1,South Korea - Tong Yeong,4,Southeast Asia,122,Spa,1,Sponsor,1,Taiwan,6,Taiwan - Kaohsiung,2,Taiwan - Taipei,2,Technology,1,Terengganu,3,Thai Airways,1,Thailand,16,Thailand - Bangkok,4,Thailand - Chiang Mai,2,Thailand - Chiang Rai,1,Thailand - Golok,1,Thailand - Hat Yai,2,Thailand - Khai Island,1,Thailand - Koh Pangan,2,Thailand - Koh Samui,2,Thailand - Krabi,3,Thailand - Phuket,2,The Taaras,2,The Westin,1,Theater,1,Top Blogger,3,Tourism Malaysia,2,TP-Link,1,Travel,7,Travel News,42,Travel Tips,58,Travelogue,39,Travelogue - Myanmar,10,Trinidad & Tobago,1,Turkey,4,Turkey - Selcuk,1,UAE,3,UAE - Dubai,2,United Kingdom,1,Video,46,Vietnam,20,Vietnam - Hanoi,7,Vietnam - Ho Chi Minh,7,Vietnam - Nha Trang,1,Vietnam - Sapa,3,Vlog,5,Workplace,3,Worldwide,58,
ltr
item
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia: Myanmar 1.0 - Episode 08 - Journey to Mandalay using Train
Myanmar 1.0 - Episode 08 - Journey to Mandalay using Train
https://2.bp.blogspot.com/-nsGNYZszMmE/VUp0ESnpJ1I/AAAAAAAALPY/tr4ZYDvQfm0/s1600/DSC08681.JPG
https://2.bp.blogspot.com/-nsGNYZszMmE/VUp0ESnpJ1I/AAAAAAAALPY/tr4ZYDvQfm0/s72-c/DSC08681.JPG
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia
https://www.mytravellicious.com/2015/05/myanmar-10-episode-08-journey-to.html
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/
https://www.mytravellicious.com/2015/05/myanmar-10-episode-08-journey-to.html
true
2687973012188888011
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content