Aku dan Kemalangan Motorsikal di Krabi - MYTRAVELLICIOUS

Top Ad unit 728 × 90

random

Aku dan Kemalangan Motorsikal di Krabi


Kejadian ini terjadi pada 3 tahun lepas dan masih lagi jelas di dalam ingatan aku. Sebelum aku mengalami Amnesia, marilah aku menceritakan apa yang telah berlaku.

Krabi, tempat yang begitu sinonim dengan backpackers, syurga backpackers katakan. Jika di forum backpackers di Facebook, soalan kembara ke Krabi adalah tersangat cliche kerana menganggapkan kembara ke Krabi adalah seperti kembara ke Kuala Lumpur sahaja, kerana terlampau senang. Boleh menjadi emosi jika terbaca soalan mengenai Krabi.

Jika anda pertama kali hendak mengembara, tidak kisahlah sama ada secara backpacking ataupun ala-ala mewah Dato Vida, saya syorkan Krabi. InsyaAllah mudah dan murah.
Aku dari Hatyai ke Krabi dengan menggunakan minivan. Perjalanan adalah lebih kurang 4 jam. Aku memilih untuk tinggal di bandar Krabi, lebih specifiknya Hostel Pak Up. Ya, hostel Pak Up adalah tersangat popular pada masa ini, lagipun harga bilik dormnya adalah murah. Sekarang ini, harga bilik dormnya adalah dalam RM30, jika 3-4 tahun lepas cuma RM20 sahaja. Tetapi, boleh dikatakan kondisi hostel dan keseronokan untuk tinggal disini adalah terbaik.

Nak di jadikan cerita, aku mengambil keputusan untuk menyewa sebuah motorsikal. Di bandar Krabi ini, banyak kedai yang menawarkan servis sewa motorsikal ini. Jadi aku memilih untuk menyewa motorsikal yang berdekatan dengan hostel aku.

Seperti biasa, keramahan aku memang di tahap maksima semasa travel, sebabnya solo. Aku melepak di kedai sewa motorsikal tersebut. Bercerita tentang Krabi, isu semasa dan sebagainya. Kebetulan pekerja di kedai tersebut adalah Muslim, jadi katanya tidak perlu risau, kerana kita adalah bersaudara.

Kaunter check-in Pak Up Hostel
Jika anda ada terbaca di internet, penyewaan motorsikal di Thailand adalah sangat berisiko untuk anda terkena scam dan ditipu. Scam sewa motorsikal ini adalah terjadi apabila anda meninggal passport sebagai cagaran motorsikal, dan apabila anda hendak mengembalikan motorsikal tersebut, tuan empunyai kedai ataupun pekerja kedai mengatakan anda telah menyebabkan kerosakan / kecatatan pada motorsikal tersebut samaada berupa goresan ataupun kerosakan mekanikal. Jadi, untuk mendapatkan kembali passport anda, anda haruslah membayar sejumlah wang yang banyak.

Disebabkan peringatan yang aku baca di internet, jadi aku meneliti motorsikal yang bakal aku sewa, ada goresan di permukaan motorsikal, akan aku beritahu dengan pekerja tersebut dan akan ditandakan di kertas kontrak sewa. Setelah aku puas hati dengan kondisi, aku pun memulakan perjalan aku.

Kebetulan di Krabi pada masa tersebut hujan turun dengan lebatnya. Setelah hujan berhenti, aku pun memulakan perjalanan untuk menjelajah Krabi. Tempat yang pertama aku pegi semestinya stesyen minyak. Kelebihan motorsikal automatik adalah penggunaan minyak yang minamal.

Yang sebenarnya,inilah pertama kali aku menggunakan motorsikal automatik, dimana kedua-dua brek hadapan dan belakang di kawal oleh jari. Selalunya jika motorsikal biasa, brek belakang di kawal pada kaki kanan dan brek hadapan di kawal oleh tangan kiri.

Setelah mengisi petrol, aku pun memulakan perjalanan. Aku mengambil keputusan untuk jalan-jalan di Ao Nang. Bandar Krabi ke Aonang mengambil masa dalam 15-20 minit.

Dengan keadaan jalan yang licin, aku memandu dengan kusyuk dan berhati-hati. Cuma bawa motorsikal perlahan-lahan di sebelah kiri.

Untuk tambahan pengetahuan anda, di Thailand, aku ada terbaca di internet, jika terdapat kemalangan jalan raya, jika mangsa cedera, maka di pesalah haruslah menanggung pembiayaan kehidupan mangsa sehingga bila-bila. Jadi, oleh sebab inilah, jika terdapat kemalangan, mereka mendoakan si mangsa untuk mati serta merta supaya mereka tidak menanggung beban. Jika kemalangan di tempat yang sunyi, kemungkinan setelah kemalangan tersebut, anda masih hidup, tetapi anda mungkin akan dilanggar berulang-ulang sehingga anda mati. Ngeri bukan?

Di sebuah market di bandar Krabi

Sambungan cerita aku. Di dalm kusyuk aku memandu, tiba-tiba kereta di hadapan aku berhenti mengejut di tepi jalan. Aku yang memandu sebelah kiri ini pun gelabah.

Dengan keadaan gelabah, aku tertekan brek tangan sebelah kiri, maksudnya brek tayar hadapan. Di sebabkan jalan yang licin, ditambahkan lagi brek tayar hadapan, maka motorsikal aku hilang kawalan sehinggalah aku mengalami kemalangan.

"BOOOM!" Wah, gituuu bunyinya. Dunia aku gelap seketika. Badan dan mukanya menyembah bumi. Lebih kurang seminit aku berada di posisi vogue ala-ala supermodel ini.

Nasib baik aku tidak melanggar sesiapa, cuba kemalangan sendiri sahaja. Juga aku kemalangan di sebelah kiri jalan dan tiada kenderaan di belakang aku semasa kemalangan. Jika tidak, memang arwah.

Kebetulan aku kemalangan di hadapan sebuah kedai. Empunya kedai tersebut keluar dari kedai dan berlari ke arah aku. Dia bertanyakan sesuatu kepada aku di dalam bahasa Thailand. Aku tidak menjawab sebab aku masih lagi di dalam keadaan trauma.

Aku mula berdiri tetapi tidak berjaya. Dunia seolah-olah berputar dan pernafasan aku tersekat. Aku tidak dapat bernafas. Mungkin kerana hentakan di perut yang kuat. Aku kembali duduk untuk seketika.

Mendengar orang sekeliling bertanyakan sesuatu, aku memberitahau "I am not Thai, I am Malaysian". Terus yang cuba membantu aku bertukar dialek bahasa. Sekarang dia mula bercakap di dalam dialek "Kelantan-Siam"... tapi aku kurang faham. Aku cuma mengatakan "I am okay, I am okay". Dia suruh aku pergi ke kedai dia duduk dahulu dan minum air.

Aku tidak mengendahkan, aku cuma mengangkat balik motorsikal aku, mengambil beberapa minit untuk kembali cergas.

Long Tail Boat di salah satu pulau di Krabi

Aku lihat bahagian sebelah motorsikal aku memang tergores dasyat. Aku mematikan niatku untuk ke Ao Nang. Tiada seberang kecederaan di badan ku. Aku bernasib baik. Cuma, badan aku masih terasa sakit dengan hentakan mengejut jalan.

Beginilah aku memulakan perjalanan aku, aku mempunyai seminggu lagi untuk travel ke Thailand.

Setelah kembalinya aku ke hostel, aku mula meminta nasihat dengan rakan-rakanku yang lain di Facebook dan TripAdvisor. Aku ingin bertanyakan berapakah caj yang akan dikenakan kepadaku.

Aku tidak kisah untuk membayar caj, kerana itu adalah kecuaian aku sendiri. Selepas 2 hari di Krabi, aku memulangkan balik motorsikal di kedai tersebut. Perasaan yang cukup gementar dan hanya Tuhan sahaja yang tahu, kerana jika aku tidak mampu membayar aku mungkin tidak akan mendapat passport aku kembali.

Aku masuk ke kedai tersebut, memberi salam dan berjabat tangan dengan pekerjanya. Seperti biasa, aku mula berborak dengan pekerja tersebut seperti tiada apa yang berlaku. Di dalam masa 5 minit lagi, minivan ke Koh Samui akan sedia mengambil aku di hadapan hostel ku.

Bot kedai makanan di salah satu pulau di Krabi

Setelah puas berborak, aku menyerahkan kembali kunci motosikal dan helmet. Tanpa diperiksa balik motorsikal, dia pun menyerahkan balik passport kepadaku. Aku beredar dari kedai dan melihat minivan telah menunggu aku, aku terus naik dan terus pergi ke Koh Samui.

Mungkin ada yang mengatakan perbuatan aku salah kerana aku menipu pekedai tersebut. Tetapi, rasanya aku tidak ada menipu apa pun, cuma aku tidak memberitahu. Dan ada yang mengatakan aku adalah salah seorang yang menyebabkan pekedai-pekedai motorsikal di Thailand tidak mempercayai pelancong asing.

Tetapi persoalan ku, berapa ramaikan yang telah mereka tipu berbanding kita yang tidak memberitahu mereka perkara sebenar. Setahu aku, dengan pelancong kulit putih, memang mereka tiada toleransi.

Pengajaran: Berhati-hatilah semasa memandu motorsikal ataupun kereta. Untuk tambahan, aku mempunyai insuran perjalanan.

Penulis menikmati jagung bakar di Krabi
Aku dan Kemalangan Motorsikal di Krabi Reviewed by Abang Fadli on 6:58 PM Rating: 5

5 comments:

  1. thank you passport sangat cantik....kiriman anda tempoh hari.

    ReplyDelete
  2. Aiseh malang x berbau
    Nasib baik tak kemalangan yg serious

    ReplyDelete
  3. wow so amazing. thanks for sharing your experience with us.nice pictures

    ReplyDelete

Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you!

All Rights Reserved by MYTRAVELLICIOUS © 2009 - 2015
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.