Mulu National Park 3 hari 2 malam

Hari ni nak kongsi my experience dekat Mulu National Park. It’s a little bit long, malas nak update kat blog, FB is good platform for sharing the stories. So, sorry again if this post to long dan byk typo. Sebab I got many email dan message about budget dan aktiviti kat MULU.

3 hari, 2 malam di Mulu National Park

Day 1 (24/05/2014)
1500hrs: Flight delay, sampai Mulu. Check-in Hostel. Sign up tour.
Sampai Malam: Hujan. Lepak di café. Main Wifi

Day 2 (25/05/2014)
0830hrs: Breakfast
0930hrs: Start. Eden Valley & Waterfall Tour.
1015hrs: Entering Deer Cave
1130hrs: Arrive at Eden Waterfall
1230hrs: Going back
1430hrs: Arrive at Bat Observatory
1730hrs: Bat Exodus
1800hrs: Back to hostel
1930hrs: Hang out at the outside restaurant till midnight. Hehe

Day 3 (26/0502014)
0800hrs: Breakfast & Check out hostel
0845hrs: Start Windy & Clearwater Cave Tour
0915hrs: Using boat to Penan Village
1000hrs: Arrive at Windy Cave
1100hrs: Arrive at Lady Cave then to Clearwater Cave
1130hrs: Swimming at Clearwater River
1200hrs: Going back
1230hrs: Packing. Relax. Lunch
1500hrs: Flight back to Kuching.

Day 1

Pengenalan.

Sebenarnya nak pergi melawat Mulu is always in my priority list. Tapi selalunya return flight Kuching~Mulu agak mahal sehinggakan boleh mencecah RM 700. Pernah 2 tahun lepas aku membeli tiket pergi balik dengan harga yang sangat murah, tetapi terpaksa dibatalkan disebabkan budget telah lari that time. Lagipun aku sponsor tiket untuk kawan aku jugak, bila kira-kira balik budget memang tak cukup

Seminggu sebelum I actually to Mulu, kebetulan aku terserempak dengan tiket ke Mulu yang agak murah iaitu hanya RM166 untuk pegi balik. Tapi hanya untuk 3hari 2 mlm. Kalau aku pilih hari balik yang lain, harga jadi mahal. Aku jugak beli insuran dari MH sebab ni naik kapal ATR, aku tak confident sangat. Sebelum aku klik untuk membeli tiket, aku menghubungi Mulu HQ untuk tempah bilik. Memang nak pegi sini, uolz kena booking bilik dulu, once confirmed then barulah beli tiket. So aku roger jugak kawan-kawan aku manelah tau ada yang nak ikut, tp seperti biasa memang tak adalah. Aku beli tiket dulu, rancang kemudian. It’s turn up hari yang aku pegi nih memang cuaca baik. Hujan time malam je biler tour dah abis. Cuma hari aku pegi dan hari selepas aku balik tu hujan lebat. So memang nasib agak baik, kalau tak cuma termenung jelah kat Mulu nih sebab tak dapat nak buat apa-apa sbb kalau hujan all the tour cancel.

Accomodation
Nak tempah tempat tinggal, uolz cuma email je ngan Mulu National Park HQ. Sangat cepat diorang balas email. Make sure uolz confirmkan accomodation dalam email tu. So aku seperti biasa stay kat dormitory room sebab aku sorang je. Hanya RM43. Bilik dorm dier sgt besar. Ia seperti chalet, dan terdapat ruang2 dalam hostel. Ada kwasan yang 10 katil, ada yang 5 katil, 4 katil dan 3 katil. Nanti diorang memang takda bagi kunci pun, cuma masok ke dorm dan pilih je katil yang kosong. Time aku stay nie aku rasa dalam 3 je katil kosong. Pakai kipas, tak panas pun almaklumlah tengah hutan. Toilet nye kat luar, bersih jugak. Ada tempat buat air panas dan tempat jemur kain. ada toilet lelaki and toilet pompuan. Dlm tu, ada 2 ruang shower with hot water dan ada 2 toilet seat bowl. Ada paip but xda hose, so pandai-pandailah planning yer. Toilet lah benda yang aku tgk dulu sbb nanti kalau emergency ‘pelaburan’, you know what to do, taklah tiba2 dah settle baru tau kat situ takda hose, memang naya!.

(Top Left) Registration at the HQ counter
(Top Right) Airport Shuttle Service Counter
(Bottom Left) Wifi code changing everyday at the cost RM5
(Bottom Right) In The Park HQ to the Hostel
Bertolak
Benda yang paling aku tak suka time traveling adalah packing. Seperti kebiasaan aku, packing satu jam sebelum ku bertolak ke airport. Memang kelam kabut jugak dan banyak jugak brang yang tertinggal. Disebabkan journey aku 2 hari je, memang aku bawak backpack kecik je lah mcm beg nak pegi sekolah. Benda yang aku lupa bawak adalah insect repellant, shampoo rambut. Just peringatan supaya bawak torchlight sendiri dan bawak kasut coz certain tour mmg hanya benarkan orang pakai kasut sahaja. No selipar-selipar no sandal sandal.

Flight aku delay! Jadual asal terbang jam 10.55pagi, last2 jam 01.20ptg bertolak. Perjalanan dari Kuching ke Mulu mengambil masa 1jam 30minit. Flight tu jugak akan continue ke Brunei. Seperti kebiasaan Mas Wings, korang akan dihidangkan dgn sandwich. Instead of air kotak, anda boleh memilih air yang hendak anda minum. Alhamdulillah, smooth flight walaupun a little bit cloudy. Rough landing. Adoi, takut den! Permandangan sangat cantik time nak landing, sebab hujan renyai, pelangi muncul disebalik gunung2. Pergh, sebijik macam lukisan aku time sekolah sekolah

Welcome to Mulu
Tak terkejut pun dengan airport Mulu. Sangat kecik. Tempat collect luggage tu memang open je. Hahaha. 1st time encounter airport mcam ni. So, kluar je dari airport, uolz akan jumpa satu kedai sebelah kanan uolz, beli kupon shuttle. Cuma RM5 je ke Mulu HQ, tak sampai 5 minit pun. Diorang hantar naik Pick Up. So gilir2 lah, memang satu tu je pun. Aku try bercakap bahasa Sarawak dengan auntie jaga kupon tu, tapi dibalasnya cakp  mat saleh. Ape2 jelah makcik. Aku rasa makcik tu bangsa Penan sebab bahasa dia agak lain sikit.

Mulu National Park HQ
Nak pegi ke HQ ni, uol kena melalui jambatan gantung. Stylo jugak. So aku daftarlah bilik aku dan buat pembayaran. Oh, uolz kena bayar dulu ye. Disebabkan aku sampai dah around 3ptg, aku terlepas tour jam 2.30. So ptg nih mmg dah xda tour, rehat jelah agaknya. Lagipun hujan. Aku nak join night walk pun x boleh sebab dah full. Oh, ni nak bagi advise, uolz time tempah tempat tinggal, should be tempah tour awal2 yer sebab tour tour nih sgt limited. Nasib baik tour untuk esok dan lusa masih lagi ada kekosongan. Atas nasihat abang kat kountr tu, esok aku join Eden Valley tour yang berharga RM130. Bermula dari 9.30pagi sampailah petang around 7pm. Nih termasoklah melihat bat exodus tu. Then satu lagi tour aku ambik adalah Deer cave dan Clearwater tour tu. Sebab flight aku balik around 3pm, dier ckp sempat, cuma RM55. Permit untuk 5hari warga malaysia adalah RM15. Rm50 untuk deposit linen linen. linen yang diorang provide, cadar, sarung bantal, selimut dan towel.

Cafe
Wifi available di cafe sini. Harganya adalah RM5 untuk satu hari. Password ditukar setiap jam 8pagi. So kalau anda ada ramai kwn, cuma sorang jelah beli password, kongsi ramai2. Wifi dia takla laju sgt. Sebab diorang gunakan satelit line. Celcom kat sini dapat Edge, maxis dpt GPRS. Air mineral botol besar 1.5l beharga RM6.50. Dekat gallery souvenier tu, baju hujan berharga RM7.50. Nasi Goreng Ayam + Telur Mata berharga RM11.50. Spaghetti berharga RM15. Rasanya masuk akal jugaklah memandang kawasan ni adalah nowhere kan. Cuma air mineral terlampau mahal.

So, ptg dan malam xda apa sangat yang berlaku coz hujan jer sepanjang hari. Tenang disini. Serangga sini sangat pelik. Belalang bentuk yang unik. Tadi time aku nak balik hostel, ada benda yang terbang atas kepala aku dari pokok besar, mungkin kelawar, worst case scenario langsuir, ehehhe!. Scary giler. Nak jln mlm2 kene bwk torchlight sendiri sbb jln gelap.

Day 2

Aku bangun awal pagi nih sebab malam tadi aku tido sangat awal dalam jam 9malam. Aku tengok minah Denmark 2 orang tu dah xda kat katil. Maybe diorang ambik tour awal pagi kot. So time nak mandi, aku notice yang belalang muka pelik tu still lagi dalam singki. Aku baru perasan yang aku takda bawak second backpack untuk aku trekking ari nih. Terpaksa aku simpan semua barang-barang yang lain dalam locker sebab bagpack tummg aku nak pakai. Like always, first aid kit aku, camera,monopod,  hp, tablet semua aku bawak termasuklah power bank. So bag aku agak berat sedikit lah.

Stay kat sini even stay kat dorm hostel, memang akan dapat free breakfast. Menu breakfast boleh pilih, antaranya western dan asia menu. So aku pilih asia jelah, sebab aku perlukan tenaga hari ini. Asia menunya Nasi Lemak. Sedap sih nasi lemaknya, puas hati jugak. Selain tu jugak, diorang akan hidangkan buah, dan jus oren. Kopi and air teh boleh ambik je. Ok. Dah kenyang. Sebab receptionist advice aku semalam yang makanan diorang sediakan untuk tghhari ni portion yang sedikit, so aku decided beli tapau nasi goring yang berharga RM11.50. Diorangkan akan sediakan dalam bekas plastic serta sudu.

Dalam 9.30pagi, aku dah berada kat luar pintu HQ reception. Aku tengok ada jugak beberapa yang sedang tunggu kat situ. Dan aku tahu diorang semestinya mengambil tour sama seperti aku.

My tour guide dah sampai. Johny namanya. Berasal dari Kapit, Sarawak. Ada 6 mat salleh yang lain. 2 dari Germany, 2 dari Belgium, sorang UK and sorang US. Couple Belgium tu memang aku perasan lagi sebab sama flight. Sebelum start, kami di beri taklimat ringkas dan masing-masing memperkenalkan diri. Bila aku cakap aku asal dri Kuching, semua macam excited. Diorang bagitau tak pernah lagi terjumpa local yang travel. Si guide aku plak, aku cakap muka aku sangat familiar… hahaha. Dan si Johny tanye, ade sesiapa tak yang ada masalah dengan lintah/pacat. Aku actually sgt ngeri dengan lintah, tapi aku buat-buat tak takut jelah, what do u expect in Borneo kan. Dia pun tambah yang route nih sgt susah, akan lalui air sungai paras leher, batu-batuan yang sangat licin, perlu memanjat. Dan tidak boleh menggunakan selipar or sandal. Pakai kasut adalah wajib. Nasib baik aku pakai seluar panjang sebab akan ade banyak pacat.

Kami diagihkan dengan bekalan tengahhari. Bawak sendiri yer. So, bag aku semakin berat. Air mineral aku pun tinggal setengah. Lupa nak beli. Perjalanan dimulakan. Aku mula berborak dengan pasangan dari Germany. Dia sedang bercuti 2 minggu and decide nak travel kat Malaysia. Instead of travel kat Semenanjung, diorang mmg nak explore Borneo because more interesting katanya. Dia stay kat Berlin, so aku bagitau lah yang plan aku Eurotrip tahun depan. Banyak jugak tips yang dia bagi.

Kami berhenti seketika di hadapan sebuah pokok sebab si guide aku nak tunjukkan serangga yang kat pokok tu. Macam kumbang pun ada, warna putih. First time jugak aku tengok benda alah nih, kalau kat Thailand, dah jadi satay panggang agaknye.

Kami comtinue perjalanan, 20 minit pastu sampai 1st pitstop, pit stop ini adalah untuk melihat Bat Exodus. So kami rehat dulu, sape nak pegi toilet, silakan. Semua dah ready, so its time to start the real adventure.

1. Inside my dormitory room for RM43 per night
2. Cafe in Mulu, the only place have Wifi
3. In the deer cave
4. Eden Valley

Kene lalu entrance, which is berkunci, that’s mean mmg masuk kene ade guide. Otw the way tu, ada sekumpulan rama2, kami berhenti seketika sbb matsalleh nie excited tgk rama2. Byk ok!. Tak payah pegi butterfly farm kat Chiang Mai or kat Makassar yang taman rama2 yang tidak ada rama2, cuma seciput je. Tetiba aku terasa seperti dejavu masok ke alam Alice in Wonderland. Ahaks!

Dah puas ambik gambo semua, start lah masok ke Deer Cave. Besarnye. Bau najis kelawar tu seperti biasa, urgh. Dalam gua ni, mmg tangga dah ada, so naik je lah. HeadLight diagihkan sape yang takde. Aku pun pinjam sebab headlight aku bawak dah nak abis bateri pulak. Headlight yang diorang bagi nie busok Ok… berapa ribu dah og pakai headlight ni, confirm mcm2 peluh… *muntah*.. Careful with ur step ye. Sbb gelap dan licin. Make sure korang bwk kasut yang grip ok… its ok to invest dgn kasut yg mahal, at least ur safety terjamin. Bak org2 cakap, safety first. Tak gitu?

Pergh. Tinggi, gelap dan sangat impress with the route. Sampai kat tgh2 gua tu, si Johny tiba-tiba jalan ke rah tepi which is not on path lah. We need to go down the hill, now its time for the real and tough path. Kene turun bukit tanah dan licin. Panjat2 batu, turun dri batu-batuan pakai tali seperti repelling. I don’t expect this at all.

Setelah hampir sampai di luar gua, its time for Eden Walk. Tadi only in Deer Cave. So, this time untuk keluar dari this cave, u need to walk through the river. Which is paras ur dagu ok! I tinggi 168cm, so paras my dagu, dekat2 nak masuk mulut. So sape2 yang rendah dari tu, bygkan. Mat Salleh around their neck. So aku mmg dah standby baju renang inside, aku gune lah with my tight. Letak dalam beg everything, barang electronic letak dalam plastic. Letak ur bag atas kepala, dah lalu lah rintangan. Huhuhu, Sejuk giler…. Make sure stabil ok kalau tak ur bag jatuh. Hancur HP dan camera.

Another challenge adalah u need to walk against the river, cetek dan batu-batuan yang licin dan besar. Sgt susah sih. Salah pijak batu, u might terseliuh or jatuh dalam air. Jauh jugak nak jalan.

Next, its time for trekking. Wow, hutan dan tanah becak. Byk giler pacat like no one business ok. I always hate pacat sbb muka pacat sgt hodoh. Haha! Trekking ni sgt tinggi, I mmg nak give up at first. My bag berat ok and I never expect this tough and I do not have any training and preparation at all. I never read about this tour before just main hentam je. Then I got this! So aku mmg orang yang paling belakang. Aku kuatkan hati jugak, at last sampai jugak kat kawasan air terjun EDEN tu.

Air Terjun Eden, kami sampai kat situ around 12pm jugak. So kat situ, boleh mandi2 dan having ur lunch. Airnya sejuk, cuaca Alhamdulillah tak hujan. Aku masih lagi phobia ngan pacat, tgh check2 kot ada yang pacat tgh gatal nak fikir mcm mane nak hisap darah I…. nasib baik xde, sbb matsalleh sorang tu pacat tgh rilek2 hisap darah kat blakang badan dier. Mcm mane pacat tu dtg tak tau bai…

Another tips tak nak bagi pacat gigih hang, 1. Beli leech sock, stoking lintah ni diperbuat drpd plastic. Uolz sarong sampai ke lutut. Tapi aku tak beli sbb baru tau lepas tu. 2. Jalan sebagai orang paling belakang, sebab ape, biar pacat2 yang sedia ada gigit org yang depan2 dulu. So, sbg org paling belakang, pacat dah takde... hehehe. Ok tak?

Aku pun mandi2 kat air terjun, enjoy the moment org ckp. Batu2 kat situ sgt licin. Plus ada kawasan yang sgt dalam. Mat Salleh kan ala2 duyung, diorang takut ape. Haha.. Aku je ala2 berenang tepi2 je.

Enjoying the Eden Waterfall

Satu jam jugak relaks kat situ. Its time to go back. Route yang sama, turun bukit, kene lintas sungai batu-batu, kene lintas sungai paras dagu, kene panjat batu dalam gua, turun dari batu dalam gua. Need to go up to the cave.

Pernah tgk cite the Descent? Tetiba movie tersebut in my mind. Seem like somethings always watching you… boleh? Sebab ade lalu laluan tu, kene meniarap dan masuk ke celah yang sgt kecik. Time nie aku rasa mcm the Descent bila sorang minah dalam movie tu terperangkap kat lubang kecik tu.

Dah sampai2 masuk gua, turun guna path yang disediakan, akhirnya sampai kat PitStop Bat Exodus, around 2.30pm sampai. So, the tour sampai kat sini je. Nak tgk Bat Exodus around 5pm-6pm. SO kat sini, boleh tukar baju semua, jemur kasut. Nak beli air boleh. Makan ke, anything. Sbb ada byk masa lagi nak tunggu. Aku baring2 kat sini, took some photos. Anyway, kat sini nanti uolz kene chop awal2 tempat dudok ok…. Expected around 4pm, sini akan penuhh dgn manusia…

Around 5.30pm, nak senja, tunggu punya tunggu, its time for the Bat Exodus. Amazing lah. Bat Exodus nie actually formation apabila kelawar2 ni keluar dari gua untuk memburu. Sgt lama ok… Around setengah jam jugak. Byk giler kelawar dalam gua tu. I heard berjuta-juta. Mmg tak putus-putus kelawar tu kluar dari gua.

Aku dah puas ambik gamba dan menikmati one of the extraordinary nature phenomenan, aku pun balik hostel. Having my dinner.

Kat hostel, aku berkenalan dgn sorang mamat Miri, dia seorang tour guide. Kalau dipandang sekali memang serabut. Di ajak aku lepak kat restoran di luar HQ. So, malam tu aku follow dia, it’s good to have someone u can talk with. Actually, persepsi dia adalah aku seorang budak bandar yang tak biasa traveling ni. Dia cakap traveling is good to expose dgn dunia luar. Aku pun angguk jelah, aku x bgtau lah pasal backpacking2 aku before ni. Sbb cite dier pun menarik. Sampai kat restoran tersebut, terjumpa member2 aku yg sama pegi Eden Tour. So aku pun join meja diaorang.

Sebenarnya diorang ada Night Walk, tapi kene batal sebab hujan. So, diorang lepak jelah. So aku mulalah borak2 dan buat lawak aku seperti biasa, dengan cite travel aku. So budak Miri tu pun impress jugak. Dia cakap kami berdua ni mmg sama line… Actually when my tour guide nie buka mulut cakap omputed, I was so impressed, accent English dia mmg perfect, kalah aku… British accent beb… rupanya seperti  uneducated but its turn sgt hebat. Sbb dia mmg dah biasa jadi guide, mungkin dia adapt dgn semua accent. Dia pernah tinggal kat Thailand and becoming illegal tour guide sebagai sumber rezeki. Pernah ditempatkan di Myanmar for 3 months ikut rombongan travel agency. Dan sekarang ni, dia sebagai tour guide for Borneo tour, maksud dari Kuching ke Miri Ke Sabah… around Borneo lah.. impress kan!. It turn out jugak restoran tu adalah restoran family angkat nya. Maksudnya dia mmg slalu sampai di Mulu. Jealous jugak aku sbb aku pun bercita nak jadi travel guide, but leceh nak ambik lessen guide, kene pegi course 6bln, hurmmm.

So malam2 tu aku ngan budak tu lepak2 blakang hostel kami. Seperti biasa, dia main gitarnya, budak ni suka cipta lagu aku pun layan jelah! How I wish I can l play the guitar sbb you can attract more friends when you know how to play guitar and sing ur heart out. Sbb tu beach boy suka main gitar dan they seem very hot for minat matslleh. Muka pecah badan gelap but can get a lot of girl.. hahaha. Lepak sampai lewat pagi.

1. Need to go through the water at your chin level
2. Caving in the Deer Cave
3. Eden Garden
4. Bat Exudos

Day 3

Wacky Wacky. So sleepy. Bila bangun tgk member aku dah takde, aku aku ready, pack my things sbb aku kene check out. So aku just check out je bagi kunci and everything tapi my barang aku letak kat tepi je. Sbb flight aku ptg nanti, boleh aku mandi and relaks sikit2 before nak pegi airport.

After breakfast bagai, berkumpul depan HQ. Johny sekali lagi as my guide. Today is Clearwater & Windy Cave tour. So dah introduce pasal masing2, kami pun start gerak. Kene naik bot, so kene pecah kepada 2 kumpulan. Naik boat macam nie teringat aku fast boat ke Luang Prabang, tapi ni selesa sikitlah.

1st destination is Penan Village. Singgah kat kampong ni dan pegi pasar diorang. Ada jual sourveniers, tapi tak byk pilihan. Aku beli some keychain which is yang dianyam dengan manik. Aku planning keychain ni aku glue dgn magnet, so it can become the fridge magnet lah.

Kat sini jugak ada kejadian malang for me. I drop my phone from monopod. My new Nexus 5 telah jatuh ke lantai dan retak seribu. Sedeyh ok!. After that mmg tak dapat nak ambik gamba dah. Nyesal plak tak bawak camera. Tak pelah.

Naik bot balik, now pegi ke Wind Cave. Sampai kat situ, kene naik tangga sgt tinggi ok! Sampai kat mulut Gua, kalau beg uolz berat sgt boleh tinggalkan kat sini. Sbb takde orang nak ambiklah. Tapi kalau tak confident, bawak je lah. Wind Cave nie pun sgt impressive ok. Lain daripada yang lain. Sbb ada satu ruang tu, ada macam hole yang tinggi menghubung outside. So angin masuk dari situ, that is why its called Wind Cave. Kat situ jugak ada section called King’s Chamber. Formation stalagmite dan stalagtite berbagai2, that’s is why its called King’S Chamber. Just ur imigation.

Next, dah abis jalan2 ke Wind Cave. Now next to the Lady Cave. Nak ke Lady Cave nie kene naik lagi tangga, lebih tinggi dari Windy Cave dan lebih tinggi dari tangga Batu Caves. Mmg aku stop beberapa kali. Lady Cave pun unik. Kenapa dipanggil Lady Cave? Ada satu formation staglagmite, bila dipancar cahaya dari arah belakang, akan membuat baying-bayang seperti seorang perempuan. So Lady Cave lah jawapan nya. Kalau cahaya pun mcm lelaki munkin namanya akan jadi Man Cave.. what if kalau bayang2 tu mcm korang confius sikit laki ke ompuan, tak tau plak namanya jadi ape…

1. In the long boat
2. Clearwater River, can swim here for a while
3. High stairs to the Clearwater Cave
4. With my guide, thanks ya!
Next continue ngan ClearWater Cave. Best gak cave nie. Die ade Sungai inside this cave mcm Underground River kat Puerto Princesa. But kat sini kita boleh jalan2 atas gua, the river kat bawah. So kita boleh tgk the river dari atas. Best jugak. Activiti kepasa sesiapa yang minat caving activity, Clearwater ni is Caving Level 3, one of route is u need to swim around 3km. Tough eh?

Puas ngan Clearwater cave, so turun balik ke tempat tunggu boat. So here is the end of the tour, tapi kepasa sesiapa yang nak mandi air sungai, boleh mandi kat sini. Air daripada Clearwater cave. Sejok. Aku malas nak mandi sebab tak nak tukar2 baju. Disebabkan semua yang didalam bot aku tak mandi sungai dan semua ada flight to catch, kami decide kami akan balik dulu. Bot kami sampai dan kami pun balik ke HQ. Aku ucap thanks to my guide.

Sampai kat HQ around 12.30, aku balik ke hostel, packing, mandi, dan lepas tu ke café for my lunch. Dah ready semua, aku pun ambik shuttle (pick-up) kat restoran yang aku lepak malam tadi untuk hantar aku ke airport. RM5.

Then aku pun check-in. Flight tak delay. Fly balik Kuching then it’s the end of my Mulu journey.

Conclusion
I never expect my adventure kat Mulu turn out my best adventure experience so far. It is out of my comfort zone and I never expect and prepared for this kind. How about pinnacles adventure? Nay… next time, belum ready lagi. Its gonna be tough as climbing the mountain. Actually pegi Mulu is more costly compared pegi oversea such as Indonesia or Thailand. So not all yang dah sampai sini, taklah cliché like Phuket or Bandung or Krabi. Am I regret? No, its worth every penny and experience.

Budget:

a    Flight: Kuching-Mulu (Return) RM166 plus insurance
b    Tour: Eden Valley Tour RM 130 , Clearwater Cave RM 55
c    Accomodation: Dorminitory at HQ RM43x2= RM 84
d    HQ Permit: Malaysia for 5days, RM15 Airport Transfer: RM 10 (Pegi & Balik)
f     Wifi: RM 10 (2 hari)
      Makan: Lunch 2hari: RM25, Dinner 2hr: RM 25, Air Mineral 3 Botol Besar: RM 18. All in: RM68

All In: RM 538

COMMENTS

BLOGGER: 2
  1. Thanks for the information, I hope some day I can visit another part of Borneo.

ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome....me too hopefully to visit the Indonesia part of Kalimantan... ~

Delete
Do not forget to add me on Instagram @mytravellicious . Thank you! Any comment with the html link will be deleted. Thank you

Name

#AboutKL,46,AirAsia,1,AirAsiaX,1,Airlines Review,33,Airport Lounge,5,Asia,51,Attraction,54,Australia,3,Australia - Perth,1,Award,2,Backpacking,2,Business Class,3,Cambodia,13,Cambodia - Kampot,1,Cambodia - Kep,2,Cambodia - Koh Rong,2,Cambodia - Phnom Penh,1,Cambodia - Siem Reap,3,Cambodia - Sihanoukville,5,Cameron Highland,1,Canada,1,Casio,1,Casio Exilim Malaysia,1,Cebu Pacific Air,1,China,6,China - Beijing,1,China - Guangzhou,3,China - Shenzhen,1,China - Wuxi,1,Contest,5,Couchsurfing,1,Croatia,1,Croatia - Plitvice Lake,1,Cruise,1,Cyprus,2,Cyprus - Limassol,1,Cyprus-Larnaca,1,Economy Class,17,England,1,England - London,1,Europe,6,Featuring,13,Festival,27,Flexiroam,1,Food,84,Food - Kelantan,1,Food - Klang Valley,11,Food - Kuala Lumpur,4,Food - Kuching,1,Food - Makassar,1,Food - Malacca,3,Food - Penang,1,Food - Shah Alam,1,Food - Singapore,2,Food Event,1,Food Review,64,Giveaway,1,Halal Food,11,Hong Kong,2,Hotel,85,Hotel - Bali,1,Hotel - Bangkok,1,Hotel - Busan,1,Hotel - Hanoi,1,Hotel - Jakarta,1,Hotel - Kota Bharu,1,Hotel - Kota Kinabalu,1,Hotel - Kuala Lumpur,20,Hotel - Kuching,2,Hotel - Malacca,3,Hotel - Pahang,5,Hotel - Pasir Puteh,1,Hotel - Penang,1,Hotel - Sapa,1,Hotel - Selangor,8,Hotel - Singapore,1,Hotel - Terengganu,1,Hotel Review,77,Indonesia,54,Indonesia - Bali,22,Indonesia - Bandung,5,Indonesia - Banyuwangi,3,Indonesia - Belitung,1,Indonesia - Bogor,1,Indonesia - Dieng,1,Indonesia - Jakarta,8,Indonesia - Lombok,4,Indonesia - Makassar,1,Indonesia - Medan,1,Indonesia - Nusa Penida,1,Indonesia - Palembang,1,Indonesia - Surabaya,1,Indonesia - Yogyakarta,8,interview,1,Iran,3,Japan,8,Japan - Chiba,1,Japan - Himeji,1,Japan - Kobe,1,Japan - Kyoto,1,Japan - Mie,1,Japan - Nagoya,2,Japan - Niigata,2,Japan - Osaka,2,Japan - Shiga,1,Jet Airways,1,Johor,3,Johor - Desaru,1,Kedah,1,Kelantan,3,Kiple,3,KL Tower,1,KL Tower International Jump Malaysia 2016,2,Korean Air,1,Kuala Lumpur,64,Kuching,2,Langkawi,3,Laos,1,Laos - Luang Prabang,1,Live Update,4,Macau,1,Malacca,13,Malacca - Malacca City,11,Malaysia,184,Malaysia Airlines,8,Maldives,10,Malindo Air,6,MASWings,1,McDonalds,1,Media FAM Trip,2,Melaka,1,Minnature Malaysia,1,Mongolia,11,Music Festival,4,Myanmar,13,Myanmar - Bagan,5,Myanmar - Mandalay,3,Myanmar - Yangon,4,Myanmar Airways International,1,Negeri Sembilan,5,New Zealand,1,North America,1,Pahang,9,Palace of The Golden Horses,2,Penang,8,Perak,4,Philippines,5,Philippines - Bohol,4,Philippines - Boracay Island,3,Philippines - Cebu,1,Philippines - Puerto Princesa,1,Products,15,Putrajaya,4,Qatar,8,Qatar - Doha,2,Qatar Airways,2,Ramadhan,9,Ramadhan Buffet 2017,6,Ramadhan Buffet 2018,8,Ramadhan Buffet 2019,5,Raya,1,Recognition,1,Review,1,Reviews,245,Router,1,Sabah,20,Sabah - Kota Kinabalu,21,Sarawak,43,Sarawak - Bakelalan,1,Sarawak - Bintulu,4,Sarawak - Kabong,1,Sarawak - Kuching,33,Sarawak - Lawas,2,Sarawak - Miri,3,Sarawak - Mukah,1,Sarawak - Mulu,2,Sarawak - Sri Aman,1,Scoot,4,Selangor,27,Ship Life,3,Singapore,14,South America,1,South Korea,5,South Korea - Busan,1,South Korea - Seoul,1,South Korea - Tong Yeong,4,Southeast Asia,122,Spa,1,Sponsor,1,Taiwan,6,Taiwan - Kaohsiung,2,Taiwan - Taipei,2,Technology,1,Terengganu,3,Thai Airways,1,Thailand,16,Thailand - Bangkok,4,Thailand - Chiang Mai,2,Thailand - Chiang Rai,1,Thailand - Golok,1,Thailand - Hat Yai,2,Thailand - Khai Island,1,Thailand - Koh Pangan,2,Thailand - Koh Samui,2,Thailand - Krabi,3,Thailand - Phuket,2,The Taaras,2,The Westin,1,Theater,1,Top Blogger,3,Tourism Malaysia,2,TP-Link,1,Travel,7,Travel News,42,Travel Tips,58,Travelogue,39,Travelogue - Myanmar,10,Trinidad & Tobago,1,Turkey,4,Turkey - Selcuk,1,UAE,3,UAE - Dubai,2,United Kingdom,1,Video,46,Vietnam,20,Vietnam - Hanoi,7,Vietnam - Ho Chi Minh,7,Vietnam - Nha Trang,1,Vietnam - Sapa,3,Vlog,5,Workplace,3,Worldwide,58,
ltr
item
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia: Mulu National Park 3 hari 2 malam
Mulu National Park 3 hari 2 malam
MYTRAVELLICIOUS - Foods & Travel Blog Malaysia
true
2687973012188888011
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content